Το Δ.Σ. της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου καταγγέλλει τον επιχειρούμενο σχεδιασμό κάλυψης των χειρουργικών περιστατικών στο Γενικό Νοσοκομείο Σητείας με κλήση ιατρών που δεν εφημερεύουν, καθώς και την τοποθέτηση μοναδικού χειρουργού σε εφημερία ετοιμότητας σε κλινική με νοσηλευόμενους ασθενείς και χωρίς παρουσία ειδικευόμενου.
Η εφημερία αποτελεί θεσμοθετημένη κατάσταση άμεσης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Ιατρός εκτός εφημερίας δεν μπορεί να θεωρείται διαθέσιμος «κατ’ απαίτηση» ούτε να υποκαθιστά οργανωμένο πρόγραμμα εφημεριών. Οποιοσδήποτε σχεδιασμός βασίζεται σε τηλεφωνική κλήση μη εφημερεύοντος ιατρού εισάγει επικίνδυνη καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του επείγοντος και μεταθέτει την ευθύνη της διοίκησης στον μεμονωμένο γιατρό.
Παράλληλα, η ύπαρξη μόνο εφημερίας ετοιμότητας χειρουργού, χωρίς φυσική παρουσία ιατρού στο νοσοκομείο, σε τμήμα με νοσηλευόμενους ασθενείς, δεν διασφαλίζει άμεση και ταυτόχρονη κάλυψη επειγόντων αναγκών και εκθέτει ασθενείς και υγειονομικούς σε σοβαρό κίνδυνο.
Η ασφαλής λειτουργία χειρουργικού τμήματος προϋποθέτει νόμιμες και επαρκείς ενεργείς και ετοιμότητας εφημερίες, με πραγματική διαθεσιμότητα του αναγκαίου αριθμού ιατρών και όχι άτυπες ή «εθελοντικές» λύσεις ανάγκης.
Καλούμε την Διοίκηση να αποσύρει άμεσα τις επίμαχες ρυθμίσεις και να προχωρήσει σε ορθολογικό, νόμιμο και ασφαλή προγραμματισμό εφημεριών, με μοναδικό γνώμονα την προστασία της ζωής και της ασφάλειας των ασθενών.
Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. στη συνεδρίαση της 20ης Νοεμβρίου 2025, ύστερα από αίτημα του Νομαρχιακού Τμήματος Λασιθίου και κάνοντας χρήση της εξουσιοδότησης του Γ.Σ.,
ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ
στάση εργασίας, σε όλες τις Δημόσιες Υπηρεσίες, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. του Νομού Λασιθίου την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025, από τις 11:30 έως τις 15:00 για την περιοχή της Σητείας και από τις 12:30 έως τις 15:00 για την περιοχή του Αγίου Νικολάου και της Ιεράπετρας για τη διευκόλυνση μετακίνησης και συμμετοχής των εργαζομένων του νομού μας στην κινητοποίηση.
Στις 31 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη σύσκεψη των σωματείων εργαζομένων των νοσοκομείων, της ΠΦΥ, του ΕΚΑΒ και των ενώσεων γιατρών του ΕΣΥ Κρήτης. Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από τη διαχρονική πολιτική υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης και εμπορευματοποίησης της δημόσιας υγείας σε όλους τους νομούς του νησιού. Συμφωνήθηκαν κοινές δράσεις, όπως είχαν ήδη προταθεί μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες των σωματείων.
Η κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει έναν νέο υγειονομικό χάρτη, που περιλαμβάνει: * Συγχωνεύσεις νοσοκομείων και κλινικών. * Περιορισμό δημόσιων και δωρεάν υπηρεσιών * Μειώσεις προσωπικού. * Δημιουργία “ευέλικτων” και “οικονομικώς αποδοτικών” μονάδων υγείας. Η «εναρμόνιση με τους δημοσιονομικούς στόχους» σημαίνει στην πράξη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, λιγότερες δωρεάν παροχές και χαμηλότερη ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας. Στόχος είναι τα νοσοκομεία να γίνουν αυτοχρηματοδοτούμενες μονάδες, με έσοδα που θα προέρχονται από την οικονομική “αφαίμαξη” των ασθενών. Παράλληλα, οι ιδιώτες και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα εντάσσονται στα δημόσια νοσοκομεία, εκμεταλλευόμενοι τις δημόσιες υποδομές και τα χρήματα των πολιτών, ενώ η κρατική χρηματοδότηση θα μειώνεται συνεχώς και θα κατευθύνεται για άλλους σκοπούς Δεν θα το επιτρέψουμε!
Η πολιτική αυτή έχει οδηγήσει τα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας σε διάλυση, την ψυχική υγεία σε περιθωριοποίηση και την υγεία του λαού σε συνεχή υπονόμευση.
Η ευθύνη είναι σαφής: η πολιτική που υπηρετεί το κέρδος. Αυτή η πολιτική θεωρεί «κόστος» ακόμα και τα πιο στοιχειώδη μέτρα πρόληψης και προστασίας της υγείας. Αντί να σκύψουν πάνω στα προβλήματα, το Υπουργείο Υγείας, οι Διοικήσεις των ΥΠΕ και των νοσοκομείων στοχοποιούν τους εργαζόμενους και τους εκπροσώπους τους, επειδή αναδεικνύουν ελλείψεις και διεκδικούν λύσεις. Το σύνθημά μας «Η Υγεία είναι Κοινωνικό Αγαθό – Όχι Εμπόρευμα» Κλιμάκωση των αγωνιστικών δράσεων Τα σωματεία εργαζομένων των νοσοκομείων, της ΠΦΥ, του ΕΚΑΒ και οι Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ Κρήτης, μέσα από τις παγκρήτιες συσκέψεις της 18/9 και 31/10, αποφασίσαμε την κλιμάκωση του αγώνα μας με τα εξής βήματα:
– Συμμετοχή στις κλαδικές απεργίες ΠΟΕΔΗΝ (6 Νοέμβρη) και ΟΕΝΓΕ (6 & 7 Νοέμβρη) – Κοινή συνέντευξη Τύπου των σωματείων – Κοινή Παγκρήτια Αγωνιστική Ημέρα Δράσης στις 27 Νοέμβρη 2025, σε συνεργασία με άλλα σωματεία, κοινωνικούς φορείς και επιτροπές αγώνα. Θα αξιοποιηθούν ποικίλες μορφές δράσης: συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συλλαλητήρια, συναυλίες και άλλα δρώμενα. – Συσκέψεις φορέων για την προετοιμασία και τη μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις. Όλοι και όλες μαζί, για Δημόσια και Δωρεάν Υγεία για όλο τον λαό!
Tα υγειονομικά σωματεία σε όλη την Κρήτη βρίσκονται σε αγωνιστικούς ρυθμούς, εν όψει της 48ωρης απεργίας στις 6 και 7 Νοέμβρη.
Με κάθε τρόπο προετοιμάζονται οι μεγάλες απεργιακές μάχες, ενώ παράλληλα οργανώνονται και οι υπόλοιποι αγωνιστικοί σταθμοί του επόμενου διαστήματος σε τοπικό επίπεδο, καθώς η πανυγειονομική απεργία είναι η απαρχή των κινητοποιήσεων.
Σε αυτό το πνεύμα τα σωματεία εργαζομένων νοσοκομείων, ΠΦΥ, ΕΚΑΒ και οι Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ Κρήτης, στην παγκρήτια σύσκεψη, που πραγματοποίησαν στις 18/9 και 31/10, αποφάσισαν μεταξύ άλλων τις εξής αγωνιστικές παρεμβάσεις:
Συμμετοχή στις κλαδικές απεργίες των εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία (6 Νοέμβρη) και ΟΕΝΓΕ (6 και 7 Νοέμβρη) με συγκεντρώσεις στις πύλες των νοσοκομείων και κλιμάκωση με κοινή ημέρα δράσης στις 27 Νοέμβρη των σωματείων υγείας Κρήτης σε συνεργασία με άλλα σωματεία, κοινωνικούς φορείς και επιτροπές αγώνα, αξιοποιώντας διάφορες μορφές (συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συλλαλητήρια, συναυλίες, κ.ά. δρώμενα).
Συνδικαλιστές από τις Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ στην Κρήτη μεταφέρουν το αγωνιστικό κλίμα και τα μεγάλα προβλήματα σε όλη την κλίμακα των υγειονομικών μονάδων του νησιού:
Η Πέλα Νεονάκη, πρόεδρος Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου, σημειώνει:
«Η πραγματικότητα στο Νοσοκομείο και την ΠΦΥ στο Ρέθυμνο είναι δυσβάσταχτη για το ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό που εργάζεται σε μόνιμη εντατικοποίηση, με εκατοντάδες χρωστούμενα ρεπό και άδειες. Το Νοσοκομείο λειτουργεί με μειωμένο κατά πάνω από 30% προσωπικό (βάσει του απαρχαιωμένου οργανισμού του 2012), ενώ οι ανάγκες διαρκώς αυξάνονται. Προσφάτως μάλιστα το Υπουργείο Υγείας επέλεξε να χαρίσει 109 ασθενείς-«πελάτες» από τη λίστα αναμονής των χειρουργείων ως «δώρο» στις Ιδιωτικές Κλινικές της Κρήτης, όπου θα χειρουργηθούν με χρήματα του ταμείου Ανάκαμψης. Ενώ όσοι ασθενείς αρνήθηκαν και επιμένουν να τους χειρουργήσει ο γιατρός που τους παρακολουθεί στο δημόσιο νοσοκομείο, εκβιαστικά διαγράφονται από την λίστα αναμονής, κλείνουν εκ νέου ραντεβού και μπαίνουν στο τέλος της λίστας. Ούτε λόγος να ενισχύσει τη χειρουργική κλινική με το απαιτούμενο μόνιμο προσωπικό για να ανοίξουν οι δύο από τις τρεις χειρουργικές αίθουσες που παραμένουν κλειστές και να μειωθεί η αναμονή των χειρουργείων. Αυτή τη μίζερη κανονικότητα δεν την αποδεχόμαστε. Δεν αποδεχόμαστε να γίνουμε έμποροι της Υγείας (σαν τον ανεκδιήγητο Υπουργό-Έμπορο Υγείας) και να βλέπουμε τους ασθενείς μας ως πελάτες για να αυξήσουμε το εισόδημά μας, ενώ οι μισθοί μας παραμένουν καθηλωμένοι 15 χρόνια. Δεν αποδεχόμαστε τα Νοσοκομεία/Επιχειρήσεις-αυτοχρηματοδοτούμενες μονάδες που θα λειτουργούν με εκ νέου επιβάρυνση των ασθενών, που με φόρους και ασφαλιστικές εισφορές τα έχουν ήδη χρυσοπληρώσει, και θα κρίνονται βάσει της «πληρότητας και αποδοτικότητάς» τους για να προχωρούν οι συγχωνεύσεις ή η κατάργησή τους.
Οι κινητοποιήσεις των Υγειονομικών σε όλη τη χώρα, παρά τα μέτρα καταστολής και την προσπάθεια φίμωσής τους, δυναμώνουν και κλιμακώνονται. Δεν κάνουμε ούτε βήμα πίσω».
Ο Κώστας Καραταράκης, πρόεδρος της Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ν. Λασιθίου, τονίζει:
«Η κατάσταση της δημόσιας υγείας στο Λασίθι βρίσκεται σε οριακό σημείο, με κύρια χαρακτηριστικά την υποστελέχωση, την εντατικοποίηση της εργασίας των υγειονομικών και την προώθηση της ιδιωτικοποίησης. Από τα τρία νοσοκομεία του νομού, τα δύο (Ιεράπετρα και Σητεία) λειτουργούν για το μεγαλύτερο μέρος του μήνα σε επίπεδο Κέντρου Υγείας, ενώ και η κατάσταση στο λεγόμενο «κεντρικό νοσοκομείο» δεν είναι καλύτερη. Οι ελλείψεις σε βασικές ειδικότητες (αναισθησιολόγοι, ακτινολόγοι, χειρουργοί, γαστρεντερολόγος κ.ά.) καθιστούν τις εφημερίες επισφαλείς και δυσχερείς, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των ασθενών. Την ίδια ώρα επανέρχονται σενάρια συγχώνευσης κλινικών, κατάργησης δομών και μετακινήσεων προσωπικού, τα οποία, σε συνδυασμό με το κακό οδικό δίκτυο και τη γεωγραφία της περιοχής, απειλούν να οδηγήσουν τις υπηρεσίες σε λειτουργική κατάρρευση. Αντίστοιχα, στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας η πρόσβαση των πολιτών -ιδίως στις απομακρυσμένες περιοχές- είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Δεν υπάρχει ψυχιατρική κλινική, ούτε παιδοψυχιατρική κάλυψη ή δημόσιο Κέντρο Αποκατάστασης, ενώ και οι υπηρεσίες απεξάρτησης λειτουργούν οριακά. Η ΕΝΙΛ συμμετέχει στην κλαδική απεργία που έχουν προκηρύξει η ΟΕΝΓΕ και η ΠΟΕΔΗΝ στις 6 και 7 Νοεμβρίου και θα είναι παρούσα σε όλες τις επόμενες κινητοποιήσεις, με στόχο μια δημόσια, δωρεάν και υψηλού επιπέδου υγεία, αντάξια των επιστημονικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων της εποχής μας».
Η Ράνια Μπέτση, γραμματέας της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ν. Ηρακλείου, αναφέρει: «Καλούμε τους γιατρούς των δημόσιων δομών υγείας της Κρήτης να συμμετέχουν μαζικά στη 48ωρη απεργία της ΟΕΝΓΕ στις 6 και 7 Νοέμβρη. Είναι επιβεβλημένο να καταδικάσουμε με τη συμμετοχή μας τη διαχρονική πολιτική κρατικής υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης της υγείας, την οποία έχει απογειώσει η σημερινή κυβέρνηση.
Απέναντι σε αυτή την πολιτική, που αντιμετωπίζει την υγεία ως εμπόρευμα και τους ασθενείς ως πελάτες, οφείλουμε να ορθώσουμε το ανάστημά μας. Να διεκδικήσουμε αύξηση χρηματοδότησης της υγείας αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρη στελέχωση των νοσοκομείων και της ΠΦΥ με μόνιμο προσωπικό πλήρους αποκλειστικής απασχόλησης, μονιμοποίηση των συμβασιούχων, ανθρώπινα ωράρια, ένταξη στα ΒΑΕ, αυξήσεις μισθών, κατάργηση πληρωμών των ασθενών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Να εναντιωθούμε στις συγχωνεύσεις και στην ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων.
Να παλέψουμε για ένα ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας, που να ικανοποιεί καθολικά τις ανάγκες, αξιοποιώντας πλήρως τις επιστημονικές εξελίξεις».
Το ΔΣ της ΕΝΙΘ καταγγέλλει το απαράδεκτο περιστατικό τραμπουκισμού των δύο συναδέλφων από αστυνομικούς. Στη δε περίπτωση του συναδέλφου ψυχιάτρου, τόσο η διοίκηση του πρώην ΨΝΘ όσο και η Ιατρική Υπηρεσία γνώριζαν για τις κατηγορίες που αντιμετώπιζε όμως ποτέ δεν μπήκαν στον κόπο να τον ενημερώσουν…)
Κράτος και κυβέρνηση της ΝΔ με αυτόν τον τρόπο στοχοποιούν τους μαχόμενους υγειονομικούς καλλιεργώντας ταυτόχρονα αντανακλαστικά κοινωνικού αυτοματισμού αλλά και χαιδεύοντας «τα αυτιά» των κρατικών δυνάμεων καταστολής. Δε διστάζουν μάλιστα να δίνουν στους τελευταίους και αυξημένες αρμοδιότητες όπως η αξιολόγηση της ψυχικής κατάστασης των ατόμων που συνοδεύουν!
· Προσπαθούν να φορτώσουν στις πλάτες των υγειονομικών τα «σπασμένα» της ψευδεπίγραφης ψυχιατρικής μεταρρύθμισης που «κλίνουν» σε όλες τις πτώσεις τόσο αυτή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ακολουθώντας ευλαβικά λοιπόν τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γιατί η τραγική υποστελέχωση των δημόσιων δομών ψυχικής υγείας, οι επικίνδυνες και ακατάλληλες υποδομές εξέτασης και νοσηλείας, η περιπλάνηση ψυχικά πασχόντων από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη, η εκρηκτική άνοδος στις ακούσιες νοσηλείες, η αναμονή ως και 6 μήνες για ένα ραντεβού σε Κέντρο Ψυχικής Υγείας είναι συνέπεια όχι των «κακών και τεμπέληδων υγειονομικών» αλλά της παραπέρα εμπορευματοποίησης του ψυχικού πόνου, του πετσοκόμματος των κρατικών δαπανών στην Υγεία για τις ανάγκες της πολεμικής οικονομίας.
· Ταυτόχρονα, επιδιώκουν με κάθε τρόπο να επικρατήσει σιγή ιχθύος μέσα στα νοσοκομεία που κυριολεκτικά «βράζουν» αξιοποιώντας το μαστίγιο και την καταστολή. Επιδιώκει με κάθε τρόπο, οι υγειονομικοί να είναι με το κεφάλι σκυμμένο, να μην αντιδρούν ούτε για τις άθλιες κι επικίνδυνες συνθήκες εργασίας ούτε για το ρόλο που επιβάλλει το ιδιωτικοποιημένο σύστημα Υγείας να παίξουν οι δομές ψυχικής υγείας. Ρόλο οπωσδήποτε όχι θεραπευτικό και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και ένταξης, αλλά ρόλο κατασταλτικό για κάθε παρεκκλίνουσα συμπεριφορά- ρόλο τσουβαλιάσματος όσων έχουν καταδικαστεί στο κοινωνικό περιθώριο.
Ως εδώ! Η τρομοκρατία και η ποινικοποίηση του επιστημονικού μας έργου δε θα περάσει!
Απαιτούμε:
Εδώ και τώρα να αποσυρθούν οι ανυπόστατες κατηγορίες για δήθεν παράβαση καθήκοντος σε βάρος των συναδέλφων που έχουν κληθεί σε απολογία. Κάτω τα χέρια σας από τους υγειονομικούς! Εδώ και τώρα να ανακληθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος του υφυπουργού ψυχικής υγείας, της Γ.Α.Δ.Α. και του υπουργείου προστασίας του πολίτη. Εδώ και τώρα να αναπτυχθούν οι αναγκαίες κρατικές δομές που θα παρέχουν σύγχρονες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης για να μπει τέλος στην οδύσσεια των ασθενών και των οικογενειών τους. Εδώ και τώρα να αναπτυχθεί ο αναγκαίος αριθμός κρατικών κινητών μονάδων ψυχικής υγείας ώστε να απεμπλακεί πλήρως η αστυνομία από τη μεταφορά ασθενών για εξέταση μετά από εισαγγελική παραγγελία.
Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν συγκεκριμένες παρεμβάσεις της ΕΝΙΘ.
Η κατάσταση στο Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου εξακολουθεί να είναι δύσκολη . Λόγω της έλλειψης ιατρών, ενώ το νοσοκομείο Αγ. Νικολάου εφημερεύει όλες τις ημέρες, κάθε μήνα υπάρχουν 7 – 8 κενες εφημερίες στο καρδιολογικό, 7-8 στο χειρουργικό, 15 στο ακτινολογικό, 7-8 στο αναισθησιολογικό (που από τον επόμενο μήνα θα γίνουν 15) καθώς επίσης πολλά κενά σε άλλες ειδικότητες (ΩΡΛ, ουρολογικό, δερματολογικό, οφθαλμολογικό, γαστρεντερολογικό, ογκολογικό, κλπ).
Λόγω των κενών στα προγράμματα εφημεριών η χειρουργική κλινική κλείνει από τις 22/7 ως τις 31/7 (δεν θα νοσηλεύει περιστατικά, δεν θα γίνονται εισαγωγές), ενώ η καρδιολογική κλινική έκλεισε από τις 11/7 ως τις 16/7 και το διήμερο 21-22/7.
Η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας λόγω έλλειψης ιατρών έχει μειώσει τις κλίνες από 6 σε 4 από τον Απρίλιο του 2024 . Σοβαρά προβλήματα υπάρχουν και στο Τμήμα Επειγόντων όπου οι εφημερίες του μήνα καλύπτονται με βοήθεια με μετακινήσεις ιατρών από άλλα νοσοκομεία και από άλλες δομές υγείας. Το νοσοκομείο δεν διαθέτει νευρολόγο, ενώ από τον Ιούνιο δεν διαθέτει ούτε γαστρεντερολόγο.
Εκτός βέβαια από την ιατρική υπηρεσία, σοβαρή υποστελέχωση και μεγάλα κενά υπάρχουν και στις άλλες υπηρεσίες του νοσοκομείου Αγ. Νικολάου (νοσηλευτική, διοικητική, τεχνική, εστίαση, πλυντήρια, φύλαξη, καθαριότητα και υποστηρικτές υπηρεσίες), κενά που καλύπτονται με τη στέρηση των εργασιακών δικαιωμάτων του προσωπικού, που δεν μπορούν να παίρνουν τις κανονικές άδειες και τα ρεπό που δικαιούνται, με αποτέλεσμα σε κάθε εργαζόμενο να οφείλονται περισσότερες από 95 ημέρες άδειας και ρεπό από προηγούμενα έτη.
Ο συνολικός αριθμός υπηρετούντων εργαζομένων του νοσοκομείου από τον Ιούλιο του 2023 μέχρι σήμερα έχει μειωθεί κατά 25 περίπου εργαζόμενους .Τα τελευταία τρία χρόνια δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας επικουρικός εργαζόμενος.
Επίσης, η εφαρμογή του νόμου για τις αλλαγές στις δομές ψυχικής υγείας δημιούργησε νέα προβλήματα στις δομές ψυχικής υγείας της περιοχής μας λόγω των μετακινήσεων προσωπικού σε άλλες δομές.
Ακόμη, από τον Οκτώβριο του 2024 το νοσοκομείο δεν έχει Διοικητικό Συμβούλιο αφού εκκρεμεί ο διορισμός ΔΣ των διασυνδεόμενων νοσοκομείων ν. Λασιθίου από το Υπουργείο Υγείας.
Προφανώς για τις αποχωρήσεις γιατρών και προσωπικού και τις άγονες προκηρύξεις θεσεων ευθύνονται η υποαμοιβή, η υποχρηματοδότηση, ο περιορισμένος αριθμός προσλήψεων και οι άσχημες συνθήκες εργασίας.
Ο κόσμος της περιοχής μας έχει δείξει έμπρακτα τη στήριξη του στο νοσοκομείο και τη διαμαρτυρία του για την άσχημη κατάσταση με τις μεγάλες κινητοποιήσεις στις 14 Δεκεμβρίου στην πλατεία Αγίου Νικολάου, στις μεγάλες συγκεντρώσεις σε Ιεράπετρα και σε Σητεία το Φλεβάρη και το Σεπτέμβρη του 2023 και στις 28 Μαρτίου στο Σεληνάρι με συμπολίτες από όλο το νομό Λασιθίου.
Πριν από ένα χρόνο υπήρξε μονοθεματική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγ. Νικολάου για το θέμα της υγείας και του Νοσοκομείου, ενώ λίγους μήνες μετά ακολούθησε συνάντηση αντιπροσωπίας του δήμου και των εργαζομένων με τον Υπουργό Υγείας. Οι όποιες παρεμβάσεις έγιναν από τότε (ένταξη του νοσοκομείο στην Α άγονη ζώνη με αύξηση του σχετικού επιδόματος και αλλαγή της νομοθεσίας για το χρόνο παραμονής ιατρών στις άγονες περιοχές, προκηρύξεις ιατρικών θέσεων) δεν λειτούργησαν αποτελεσματικά, αφού οι περισσότερες ιατρικές θέσεις που προκηρύχτηκαν έμειναν κενές και καλύφθηκε ένα πολύ μικρό μέρος από τα κενά. Παράλληλα ενεργοποιήθηκε ο θεσμός της δυνατότητας ιατρών ΕΣΥ να έχουν και ιδιωτικό έργο, κάτι που συντέλεσε στην αποδυνάμωση του νοσοκομείου Αγ. Νικολάου και της δημόσιας δωρεάν υγείας συνολικά.
Δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες. Κανένα νοσοκομείο δεν μπορεί να σωθεί μόνο του. Μοναδική λύση για τη σωτηρία των νοσοκομείων του νομού Λασιθίου είναι η ανατροπή της πολιτικής που εφαρμόζεται και η ενεργή συμμετοχή και στάση των πολιτών στην κατεύθυνση αυτή. Χρειάζεται δραστική αύξηση αποδοχών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μαζικές προκηρύξεις θέσεων για να σταματήσει η συνεχής αποδυνάμωση των νοσοκομείων και για να μπορούν οι πολίτες να λαμβάνουν πλήρεις και ασφαλείς υπηρεσίες υγείας χωρίς να βάζουν ξανά το χέρι στην τσέπη, αφού ήδη έχουν πληρώσει ασφαλιστικές εισφορές και φορολογία.
Για αυτό το λόγο χρειαζόμαστε την ενεργή συμπαράσταση και συμμετοχή από όλους στον αγώνα για τη στήριξη της δημόσιας δωρεάν υγείας και του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου.
Τα αιτήματα μας είναι:
• Δραστική βελτίωση των μισθολογικών και εργασιακών συνθηκών των εργαζομένων στο ΕΣΥ, αυξήσεις και επαναφορά 13 ου και 14ου μισθού, σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και την προσωπικότητα των εργαζομένων, ώστε να εξασφαλισθούν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για τους υγειονομικούς, να αντιστραφεί το κύμα παραιτήσεων και να δημιουργηθεί κλίμα προσέλκυσης νέων ιατρών και εργαζομένων στο ΕΣΥ.
• Όχι στα μπαλώματα με μετακινήσεις (μεταξύ τμημάτων και μονάδων υγείας), και με προσλήψεις ιδιωτών γιατρών με μπλοκάκι κοκ.
• Πλήρη στελέχωση όλων των δημόσιων νοσοκομείων και του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου με το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό πλήρους αποκλειστικής απασχόλησης. Απορρίπτουμε τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για χρηματοδότηση των νοσοκομείων με βάση την παραγωγή έργου Συνεχίζουμε και ενισχύουμε την κοινή δράση με όλα τα σωματεία υγείας του νησιού μας σε αυτή την κατεύθυνση
• Μονιμοποίηση όλων των εργαζόμενων με ελαστικές μορφές απασχόλησης χωρίς όρους και προϋποθέσεις – Καμιά απόλυση συμβασιούχων στην υγεία
• Προστασία και ενδυνάμωση του δημοσίου και δωρεάν χαρακτήρα του ΕΣΥ, καμία πληρωμή από τους ασθενείς
Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί θεμελιώδη εγγύηση για την λειτουργία ενός αμερόληπτου και ανεξάρτητου δημόσιου τομέα, απαλλαγμένου από πολιτικές ή πελατειακές πιέσεις.
Καθιερώθηκε με τη συνταγματική αναθεώρηση του 1911, υπό τον Ελευθέριο Βενιζέλο, στα πλαίσια της προσπάθειας αστικού εκσυγχρονισμού της χώρας που ακολούθησε το Κίνημα στο Γουδί (1908). Στόχος, η προστασία των εργαζομένων από αυθαίρετες απολύσεις και η θωράκιση της δημόσιας διοίκησης απέναντι στην κομματική χειραγώγηση.
Η σημερινή προσπάθεια αποδυνάμωσης ή κατάργησής της δεν συνιστά πρόοδο. Αντιθέτως, αποτελεί οπισθοδρόμηση προς την πλήρη επικράτηση ενός κράτους πελατειακών εξαρτήσεων και κομματικά ελεγχόμενων διορισμών, που υπονομεύουν την θεσμική συνέχεια, την διαφάνεια και την αξιοπιστία της διοίκησης.
Θα πρέπει βέβαια να ξεκαθαριστεί και το εξής: υπάρχει σε μεγάλο τμήμα της κοινωνίας η εικόνα ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν απολύονται ότι και αν κάνουν. Αυτό δεν ισχύει. Υπάρχει πειθαρχικό δίκαιο και όταν κάποιοι εργαζόμενοι παραβαίνουν τα οριζόμενα από το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα με σοβαρά παραπτώματα, ακολουθούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες και απολύονται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εντός του 2024 απολύθηκαν 3 μόνιμοι εργαζόμενοι του Νοσοκομείου Αγ. Νικολάου, μετά από σχετικές αποφάσεις του πειθαρχικού συμβουλίου.
Οι προπαγανδιστικές τακτικές μέσω του κοινωνικού αυτοματισμού και η χρήση δημοσκοπήσεων που προβάλλονται μεθοδικά στον ημερήσιο Τύπο και τα ΜΜΕ δεν μπορούν να αποκρύψουν την ουσία: η αξιοκρατία, η λογοδοσία και η αποτελεσματικότητα στο δημόσιο δεν επιτυγχάνονται με εργασιακή επισφάλεια και άρση της μονιμότητας, αλλά με αντικειμενικά και σταθερά θεσμικά εργαλεία ελέγχου.
Δηλώνουμε την κατηγορηματική μας αντίθεση σε οποιαδήποτε προσπάθεια υπονόμευσης της μονιμότητας, που ισοδυναμεί με πλήρη επικράτηση του κομματικού κράτους και υπερασπιζόμαστε το Δημόσιο Σύστημα Υγείας ως θεσμό που υπηρετεί το κοινωνικό σύνολο και όχι τα συγκυριακά συμφέροντα κάθε κυβέρνησης.
Τετάρτη 21 Μαΐου 2025
Δ.Σ. Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου
Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου
Το Δ.Σ. της ΕΝΙΛ με ομόφωνη απόφασή του, στηρίζει ανεπιφύλακτα το δημοκρατικά και νόμιμα εκλεγμένο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Λασιθίου, το οποίο είναι πλήρως αναγνωρισμένο από την ομοσπονδία των εκπαιδευτικών (ΟΛΜΕ). Με την στήριξη αυτή, εκφράζουμε και την έντονη αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε προσπάθεια παρέμβασης στην εσωτερική αυτονομία των πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών ενώσεων, στην παρεμπόδιση της δράση τους, όπως στην δυνατότητα ενημέρωσης των εργαζομένων για αυτήν.
Η συλλογική συνδικαλιστική ελευθερία προστατεύεται από το Ελληνικό Σύνταγμα, από όλες τις διεθνείς συμβάσεις και σύμφωνα εργασίας, όπως και από την Οικουμενική Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου του ΟΗΕ
Το Δ.Σ. της ΕΝΙΛ ανταποκρινόμενο στο κάλεσμα του νομαρχιακού τμήματος ΑΔΕΔΥ Λασιθίου, ομόφωνα αποφάσισε την συμμετοχή της Ένωσης στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για το έγκλημα των Τεμπών την Κυριακή 26 Ιανουαρίου στις κεντρικές πλατείες των πόλεων του νομού, στις 12 το μεσημέρι.