Διαμαρτυρία στο ΓΝΑΝ για τα ΒΑΕ: Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν λύνει το πρόβλημα – Αποκλεισμοί και δυσμενείς όροι ένταξης

Το μεσημέρι της Παρασκευής 5/6/2026 πραγματοποιήθηκε στην είσοδο του νοσοκομείου Αγίου Νικολάου διαμαρτυρία στα πλαίσια των πανελλαδικών κινητοποιήσεων για το θέμα της ένταξης των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Ο πρόεδρος  του Συλλόγου Εργαζομένων του ΓΝΑΝ Γ. Μανουσάκης  ανέφερε ότι η κυβέρνηση έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ρύθμιση για την ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ) νοσηλευτών, βοηθών νοσηλευτών και διασωστών που έχουν διοριστεί πριν από το 2011. Ωστόσο, όπως επισήμανε, από τη ρύθμιση εξαιρούνται πολλές άλλες ειδικότητες που εργάζονται στα νοσοκομεία, όπως τραυματιοφορείς, μαίες, επισκέπτριες υγείας. εργαζόμενοι σε ιατρικά εργαστήρια και ακτινολογικά τμήματα, προσωπικό καθαριότητας, θερμαστές και τεχνικοί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιλεκτική αυτή ένταξη δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης, καθώς εργαζόμενοι που εκτελούν παρόμοια ή και ταυτόσημα καθήκοντα αντιμετωπίζονται διαφορετικά ως προς την ασφαλιστική τους κάλυψη στα ΒΑΕ.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση δεν υιοθέτησε τις προτάσεις της Επιτροπής Μπεχράκη του 2021, η οποία είχε εισηγηθεί την ένταξη και άλλων κατηγοριών εργαζομένων, μεταξύ των οποίων γιατροί και βοηθοί θαλάμου.

Όπως τόνισε, ακόμη και για όσους περιλαμβάνονται στη νέα ρύθμιση, το όφελος παραμένει περιορισμένο, καθώς προβλέπεται η καταβολή υψηλού κόστους για την εξαγορά ασφαλιστικού χρόνου, γεγονός που καθιστά το μέτρο μη ελκυστικό για πολλούς εργαζομένους.

Οι εργαζόμενοι διεκδικούν τη δωρεάν αναγνώριση του ασφαλιστικού χρόνου από το 2011 έως σήμερα, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να έχουν ενταχθεί στα ΒΑΕ ήδη από τότε. Κάνουν λόγο για μια άδικη ρύθμιση, η οποία αφορά μόλις τρεις από τις δεκαεπτά ειδικότητες που, κατά την άποψή τους, πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης, ενώ οι όροι εφαρμογής της δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων.

Όπως ανέφερε, ο Σύλλογος έχει ήδη καταθέσει τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις του στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης και αναμένει πιθανές τροποποιήσεις πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε ότι θα ακολουθήσουν νέες κινητοποιήσεις, καθώς οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αφήνει εκτός τη μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού των δημόσιων νοσοκομείων και προσφέρει περιορισμένα οφέλη σε όσους εντάσσονται σε αυτήν.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου, Κ. Καραταράκης, υποστήριξε ότι η παραδοσιακή αντίληψη που θέλει την ιατρική να αποτελεί αποκλειστικά λειτούργημα δεν ανταποκρίνεται πλέον στην πραγματικότητα των δημόσιων νοσοκομείων. Όπως ανέφερε, οι γιατροί ασκούν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και βαρύ εξαρτημένο επάγγελμα, με συνθήκες εργασίας που ξεπερνούν κατά πολύ την εικόνα του γιατρού που παρέχει μόνο πνευματική εργασία.

Σημείωσε ότι οι νοσοκομειακοί γιατροί εργάζονται συστηματικά σε νυχτερινές βάρδιες, εκτίθενται σε μικροβιακούς παράγοντες και ακτινοβολία, ενώ η συνεχής διατάραξη του ύπνου και της ξεκούρασης τους λόγω των εφημεριών επιβαρύνει σημαντικά την υγεία τους. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει σταθερό ωράριο εργασίας, γεγονός που καθιστά ακόμη δυσκολότερες τις συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος.

Ο κ. Καραταράκης τόνισε ότι οι υγειονομικοί πληρούν στο ακέραιο, και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό, τα κριτήρια που έχουν τεθεί για την ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ). Για τον λόγο αυτό, υποστήριξε ότι όλοι οι εργαζόμενοι στον χώρο της υγείας που πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις θα πρέπει να ενταχθούν στο σχετικό καθεστώς, όπως προβλέπει η νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Εκ του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ

Κοινό Κάλεσμα του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου και του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Λασιθίου, σχετικά με τη διοργάνωση συγκεντρώσεων την Παρασκευή 1 του Μάη 2026 και ώρα 10:30  στις πλατείες των πόλεων του Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας και Σητείας για τον εορτασμό της Εργατικής Πρωτομαγιάς.

Κινητοποίηση για τα απλήρωτα δεδουλευμένα την Τρίτη 31 Μαρτίου στις 15:00 στην ΥΠΕ Κρήτης

Ανακοίνωση – Απόφαση συμμετοχής

Το Δ.Σ. της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου (ΕΝΙΛ) ομόφωνα αποφάσισε την συμμετοχή της Ένωσης στην πανελλαδική σύσκεψη Εργατικών Κέντρων, Ομοσπονδιών και Σωματείων που οργανώνει το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μετωπο (ΠΑΜΕ), το Σάββατο 4 Απριλίου στην Καισαριανή.

Η συμμετοχή μας εντάσσεται στην ανάγκη συντονισμού και κοινής δράσης των εργαζομένων απέναντι στις πολιτικές που υποβαθμίζουν τη δημόσια υγεία, εντείνουν τις ανισότητες και μετατρέπουν βασικά κοινωνικά αγαθά σε πεδίο κερδοφορίας.

Οι νοσοκομειακοί γιατροί βιώνουμε καθημερινά τις συνέπειες της υποστελέχωσης, της υποχρηματοδότησης και της εντατικοποίησης της εργασίας, με άμεσο αντίκτυπο τόσο στις συνθήκες δουλειάς όσο και στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας προς τους ασθενείς.

Σε μια περίοδο διεθνών εντάσεων και πολεμικών συγκρούσεων, σε μια εποχή που οι λαϊκές ανάγκες συμπιέζονται και μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, η υπεράσπιση της ειρήνης, της δημόσιας υγείας και παιδείας, δεν αποτελεί απλά αναπόσπαστο μέρος του αγώνα των εργαζομένων αλλά και όρο επιβίωσης για την ίδια την κοινωνία.

Άγιος Νικόλαος, 24 Μάρτη 2026

Εκ του Δ.Σ. της ΕΝΙΛ

Καραταράκης Κώστας, πρόεδρος
Αλεξανδρόπουλος Αργύρης, γραμματέας

Ομάδα Γυναικών Αγίου Νικολάου, μέλος της ΟΓΕ: Δελτίο τύπου για την παγκρήτια σύσκεψη ενάντια στις βάσεις και την εμπλοκή στον πόλεμο

23 Μαρτίου 2026

Παγκρήτια κινητοποίηση για την υγεία, Πέμπτη 27 Νοεμβρίου

Την Πέμπτη 27/11/2025 πλήθος κόσμου συμμετείχε σε συγκεντρώσεις στις πόλεις της Κρήτης, με κεντρικό σύνθημα «υγεία κοινωνικό αγαθό, όχι εμπόρευμα» μετά από κάλεσμα των σωματείων υγείας της Κρήτης.
Χιλιάδες πολίτες, σύσσωμα τα υγειονομικά σωματεία της Κρήτης και εκατοντάδες εργατικά σωματεία και μαζικοί φορείς από όλο το νησί έδωσαν το παρόν στις συγκεντρώσεις που έγιναν σε Ηράκλειο, Χανιά, Ρέθυμνο, Άγιο Νικόλαο Ιεράπετρα και Σητεία συνεχίζοντας συλλογικά τον αγώνα για ένα αποκλειστικά δημόσιο, δωρεάν, σύγχρονο, αναβαθμισμένο σύστημα Υγείας, που να ικανοποιεί καθολικά τις ανάγκες με αξιοποίηση των εξελίξεων της επιστήμης.

Το μήνυμα που στάλθηκε από όλη την Κρήτη ενάντια στη υποβάθμιση του ΕΣΥ ήταν πολύ δυνατό.

Υψώθηκε από όλη την Κρήτη μια φωνή διαμαρτυρίας, μια φωνή αγωνίας και αγανάκτησης για τη συνεχή και σκόπιμη αποδυνάμωση και εμπορευματοποίηση των δομών του ΕΣΥ  προς όφελος των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων.

Ευχαριστούμε τους χιλιάδες συμπολίτες, τα σωματεία και τους φορείς που συμμετείχαν και βοήθησαν να πραγματοποιηθεί η Παγκρήτια Αγωνιστική Ημέρα Δράσης στις 27/11/25.

Οι αγώνες και οι κινητοποιήσεις θα συνεχιστούν, αφού είναι μονόδρομος ο αγώνας ενάντια στην πολιτική που αντιμετωπίζει την υγεία και τη ζωή μας ως κόστος. Συνεχίζουμε να παλεύουμε για ένα ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας–πρόνοιας για όλους και να απαιτούμε:

1) Πλήρη στελέχωση όλων των δημόσιων νοσοκομείων, της ΠΦΥ και του ΕΚΑΒ με το αναγκαίο ΜΟΝΙΜΟ προσωπικό πλήρους αποκλειστικής απασχόλησης. Αύξηση οργανικών θέσεων νοσοκομείων. Ταυτόχρονη ανοικτή προκήρυξη ΟΛΩΝ των κενών θέσεων με κίνητρα.

2) Μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων.

3) Να μην συγχωνευτεί/κλείσει κανένα τμήμα, νοσοκομείο, κέντρο υγείας. Όχι στο νέο «χάρτη υγείας».

4) Άμεση ενίσχυση δομών ψυχικής υγείας παιδιών και ενηλίκων με μόνιμο προσωπικό. Όχι στη συγχώνευση δομών ψυχικής υγείας

5) Κατάργηση των πληρωμών των ασθενών. Κατάργηση συμμετοχής για φάρμακα, εξετάσεις, νοσηλείες.

6) Όχι στη μετατροπή των δημόσιων νοσοκομείων σε αυτοχρηματοδοτούμενες επιχειρήσεις με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια λειτουργίας. Όχι στην είσοδο ιδιωτών γιατρών στα νοσοκομεία. Κατάργηση πληρωμής ασθενών στα απογευματινά ιατρεία/χειρουργεία των δημόσιων νοσοκομείων. Όχι σε εκχώρηση υπηρεσιών ΕΣΥ σε εργολάβους.

7) Επαρκής αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση υγείας, σύμφωνα με τις ανάγκες.

8) Αύξηση 20% βασικού μισθού, επαναφορά 13ου-14ου μισθού, διπλασιασμό ωρομισθίου εφημερίας.

9) Ένταξη στα ΒΑΕ όλων των υγειονομικών.

10) Να αποσυρθεί το νομοσχέδιο για το 13ωρο. Όχι στη διευθέτηση του χρόνου εργασίας. Σταθερό ωράριο, 6ωρο-5ημερο-30ωρο (για ΒΑΕ).

11) Μέτρα υγείας και ασφάλειας σε όλους τους χώρους δουλειάς.

12) Απόσυρση νέου Πειθαρχικού δικαίου

✔ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΑΓΝΗ
✔ΕΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΒΕΝΙΖΕΛΕΙΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ (ΓΝΑΝ)
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΣΗΤΕΙΑΣ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ-ΚΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟY ΡΕΘΥΜΝΟΥ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟΥ ΨΥΧΙΚΩΝ ΠΑΘΗΣΕΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
✔ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
✔ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΡΕΘΥΜΝΟΥ
✔ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ EΣΥ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
✔ENΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΧΑΝΙΩΝ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ 7ΗΣ ΥΠΕ
✔ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΚΑΒ ΧΑΝΙΩΝ
✔ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΚΑΒ 4ΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

Κάλεσμα στα συλλαλητήρια για την υγεία, Πέμπτη 27 Νοεμβρίου, από ομάδες γυναικών Αγίου Νικολάου και Σητείας μέλη της ΟΓΕ

ΚΑΛΕΣΜΑ στις συγκεντρώσεις για τα Νοσοκομεία και τη Δημόσια Δωρεάν Υγεία την Πέμπτη 27/11/25

Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Λασιθίου – Κήρυξη Στάσης Εργασίας 27.11.2025

ΚΗΡΥΞΗ ΣΤΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟΝ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ

ΠΕΜΠΤΗ 27 Νοεμβρίου 2025

Η Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. στη συνεδρίαση της 20ης Νοεμβρίου 2025, ύστερα από αίτημα του Νομαρχιακού Τμήματος Λασιθίου και κάνοντας χρήση της εξουσιοδότησης του Γ.Σ.,

ΑΠΟΦΑΣΙΣΕ ΝΑ ΚΗΡΥΞΕΙ

στάση εργασίας, σε όλες τις Δημόσιες Υπηρεσίες, τα Ν.Π.Δ.Δ. και τους Ο.Τ.Α. του Νομού Λασιθίου την Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025, από τις 11:30 έως τις 15:00 για την περιοχή της Σητείας και από τις 12:30 έως τις 15:00 για την περιοχή του Αγίου Νικολάου και της Ιεράπετρας για τη διευκόλυνση μετακίνησης και συμμετοχής των εργαζομένων του νομού μας στην κινητοποίηση.

Από την Εκτελεστική Επιτροπή της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.

ΕΛΜΕ Λασιθίου: κάλεσμα στις συγκεντρώσεις του Λασιθίου για τα νοσοκομεία και τη δημόσια δωρεάν υγεία

Η ΕΛΜΕ Λασιθίου στηρίζει αποφασιστικά τον αγώνα των εργαζομένων στα νοσοκομεία του Λασιθίου για την υπεράσπιση της Δημόσιας Υγείας. Η κατάσταση των δομών υγείας σε όλο τον νομό αποτελεί καίριο κοινωνικό ζήτημα που αφορά άμεσα και τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τις οικογένειες και όλους τους εργαζόμενους.
Οι ελλείψεις προσωπικού, οι συγχωνεύσεις, η υποχρηματοδότηση, η εξάντληση των εργαζομένων και η αποσάθρωση υπηρεσιών δεν είναι συγκυριακά προβλήματα. Είναι αποτέλεσμα μιας διαχρονικής πολιτικής που αντιμετωπίζει την Υγεία ως πεδίο κερδοφορίας και όχι ως θεμελιώδες κοινωνικό δικαίωμα.

Εμείς οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουμε καλά τι σημαίνει αυτή μεθοδευμένη απαξίωση για να εμφανιστεί η ιδιωτικοποίηση ως μόνη λύση. Αφού όπως στην Παιδεία, έτσι και στην Υγεία, ο κοινωνικός τους χαρακτήρας βάλλεται συνειδητά και συστηματικά.

Δηλώνουμε καθαρά ότι δεν αποδεχόμαστε την εμπορευματοποίηση των κοινωνικών αγαθών. Δεν αποδεχόμαστε τη διάλυση των δημόσιων δομών που στηρίζουν τις ζωές μας και τις ανάγκες της κοινωνίας μας.

Διεκδικούμε – μαζί με τους υγειονομικούς και τον λαό του Λασιθίου:

– Κατάργηση των νόμων που διαλύουν και ιδιωτικοποιούν το ΕΣΥ και αποτροπή κάθε κίνησης αλλαγής του Χάρτη Υγείας με υποβαθμίσεις και νέες συγχωνεύσεις και εργαλείο τις εξαγγελθείσες τροποποιήσεις οργανισμών των νοσοκομείων.

– Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης σύμφωνα με τις ανάγκες. Μαζικές προσλήψεις μόνιμου προσωπικού για την στελέχωση των δομών υγείας και μονιμοποίηση των συμβασιούχων.

– Διοικητική Αυτοτέλεια – Κατάργηση της ενοποίησης των νοσοκομείων του νομού. Επαναφορά στο πριν το 2012 καθεστώς διοίκησης, όπως έγινε το 2019 με το Βενιζέλειο – ΠΑΓΝΗ και όπως έγινε πρόσφατα με τα Νοσοκομεία Γιαννιτσών – Έδεσσας.

– Να δοθούν επιπλέον κίνητρα στις άγονες και προβληματικές περιοχές. Υλοποίηση του Δημόσιου Κέντρου Αποκατάστασης Νεάπολης.

– Προστασία των δημόσιων δομών ψυχικής υγείας και απεξάρτησης και του ΚΕΘΕΑ.

– Βελτίωση των μισθολογικών και εργασιακών συνθηκών των ιατρών και των υπόλοιπων εργαζομένων στα νοσοκομεία (αυξήσεις μισθών, φορολογικές ελαφρύνσεις, κατάργηση των “εντέλλεσθε” και των εξαντλητικών συνθηκών εργασίας) έτσι ώστε να σταματήσει το κύμα παραιτήσεων και να υπάρχει κλίμα προσέλκυσης νέων ιατρών και εργαζομένων στο ΕΣΥ και να μην αποβαίνουν άγονες οι περισσότερες προκηρύξεις.

– Άμεση ενίσχυση και ουσιαστική αναδιοργάνωση όλων των υπηρεσιών των νοσοκομείων —ιατρικών, νοσηλευτικών, διοικητικών, τεχνικών, εργαστηρίων και υποστηρικτικών. Για μεγάλο χρονικό διάστημα λειτουργούν στα όρια, με ελλείψεις προσωπικού, συνεχείς μετακινήσεις, ασυνέχεια και κενά που θέτουν σε δοκιμασία την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.

Απαιτούμε σταθερότητα και πλήρη στελέχωση ώστε καμία υπηρεσία να μην καταρρέει και κανένας εργαζόμενος να μην εξουθενώνεται.

Καλούμε όλα τα μέλη μας, τους εργαζομένους, τους γονείς και τους μαθητές να δώσουν μαζικό παρών στις συγκεντρώσεις της Παγκρήτιας Αγωνιστικής Ημέρας Δράσης για την Υγεία:

Πέμπτη 27 Νοεμβρίου 2025
✓ 12:00 – Πλατεία Σητείας
✓ 13:00 – Πλατεία Αγίου Νικολάου
✓ 13:00 – Έξω από το Δημαρχείο Ιεράπετρας


Η υπεράσπιση της Δημόσιας Υγείας είναι ζήτημα δημοκρατίας, κοινωνικής ισότητας και
ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Η ΕΛΜΕ Λασιθίου θα βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για Υγεία και Παιδεία – Δημόσια και
Δωρεάν για Όλους. Ο αγώνας είναι κοινός, ο αγώνας είναι δίκαιος.

Για το ΔΣ της ΕΛΜΕ Λασιθίου:
Η Πρόεδρος Σχοινά Βασιλική
Η Γενική Γραμματέας Καραδήμου Μαρία

(αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Ανατολή», 23.11.2025)