Διαμαρτυρία στο ΓΝΑΝ για τα ΒΑΕ: Η προτεινόμενη ρύθμιση δεν λύνει το πρόβλημα – Αποκλεισμοί και δυσμενείς όροι ένταξης

Το μεσημέρι της Παρασκευής 5/6/2026 πραγματοποιήθηκε στην είσοδο του νοσοκομείου Αγίου Νικολάου διαμαρτυρία στα πλαίσια των πανελλαδικών κινητοποιήσεων για το θέμα της ένταξης των υγειονομικών στα Βαρέα και Ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Ο πρόεδρος  του Συλλόγου Εργαζομένων του ΓΝΑΝ Γ. Μανουσάκης  ανέφερε ότι η κυβέρνηση έθεσε σε δημόσια διαβούλευση ρύθμιση για την ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ) νοσηλευτών, βοηθών νοσηλευτών και διασωστών που έχουν διοριστεί πριν από το 2011. Ωστόσο, όπως επισήμανε, από τη ρύθμιση εξαιρούνται πολλές άλλες ειδικότητες που εργάζονται στα νοσοκομεία, όπως τραυματιοφορείς, μαίες, επισκέπτριες υγείας. εργαζόμενοι σε ιατρικά εργαστήρια και ακτινολογικά τμήματα, προσωπικό καθαριότητας, θερμαστές και τεχνικοί.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η επιλεκτική αυτή ένταξη δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης, καθώς εργαζόμενοι που εκτελούν παρόμοια ή και ταυτόσημα καθήκοντα αντιμετωπίζονται διαφορετικά ως προς την ασφαλιστική τους κάλυψη στα ΒΑΕ.

Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση δεν υιοθέτησε τις προτάσεις της Επιτροπής Μπεχράκη του 2021, η οποία είχε εισηγηθεί την ένταξη και άλλων κατηγοριών εργαζομένων, μεταξύ των οποίων γιατροί και βοηθοί θαλάμου.

Όπως τόνισε, ακόμη και για όσους περιλαμβάνονται στη νέα ρύθμιση, το όφελος παραμένει περιορισμένο, καθώς προβλέπεται η καταβολή υψηλού κόστους για την εξαγορά ασφαλιστικού χρόνου, γεγονός που καθιστά το μέτρο μη ελκυστικό για πολλούς εργαζομένους.

Οι εργαζόμενοι διεκδικούν τη δωρεάν αναγνώριση του ασφαλιστικού χρόνου από το 2011 έως σήμερα, υποστηρίζοντας ότι θα έπρεπε να έχουν ενταχθεί στα ΒΑΕ ήδη από τότε. Κάνουν λόγο για μια άδικη ρύθμιση, η οποία αφορά μόλις τρεις από τις δεκαεπτά ειδικότητες που, κατά την άποψή τους, πληρούν τις προϋποθέσεις ένταξης, ενώ οι όροι εφαρμογής της δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων.

Όπως ανέφερε, ο Σύλλογος έχει ήδη καταθέσει τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις του στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης και αναμένει πιθανές τροποποιήσεις πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή. Σε διαφορετική περίπτωση, προειδοποίησε ότι θα ακολουθήσουν νέες κινητοποιήσεις, καθώς οι εργαζόμενοι θεωρούν ότι η προτεινόμενη ρύθμιση αφήνει εκτός τη μεγάλη πλειονότητα του προσωπικού των δημόσιων νοσοκομείων και προσφέρει περιορισμένα οφέλη σε όσους εντάσσονται σε αυτήν.

Ο πρόεδρος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου, Κ. Καραταράκης, υποστήριξε ότι η παραδοσιακή αντίληψη που θέλει την ιατρική να αποτελεί αποκλειστικά λειτούργημα δεν ανταποκρίνεται πλέον στην πραγματικότητα των δημόσιων νοσοκομείων. Όπως ανέφερε, οι γιατροί ασκούν ένα ιδιαίτερα απαιτητικό και βαρύ εξαρτημένο επάγγελμα, με συνθήκες εργασίας που ξεπερνούν κατά πολύ την εικόνα του γιατρού που παρέχει μόνο πνευματική εργασία.

Σημείωσε ότι οι νοσοκομειακοί γιατροί εργάζονται συστηματικά σε νυχτερινές βάρδιες, εκτίθενται σε μικροβιακούς παράγοντες και ακτινοβολία, ενώ η συνεχής διατάραξη του ύπνου και της ξεκούρασης τους λόγω των εφημεριών επιβαρύνει σημαντικά την υγεία τους. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι δεν υπάρχει σταθερό ωράριο εργασίας, γεγονός που καθιστά ακόμη δυσκολότερες τις συνθήκες άσκησης του επαγγέλματος.

Ο κ. Καραταράκης τόνισε ότι οι υγειονομικοί πληρούν στο ακέραιο, και μάλιστα σε μεγάλο βαθμό, τα κριτήρια που έχουν τεθεί για την ένταξη στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα (ΒΑΕ). Για τον λόγο αυτό, υποστήριξε ότι όλοι οι εργαζόμενοι στον χώρο της υγείας που πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις θα πρέπει να ενταχθούν στο σχετικό καθεστώς, όπως προβλέπει η νομοθεσία για τα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.

Εκ του Δ.Σ. του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ

Για την απεργία της Πρωτομαγιάς

Την 1η Μάη του 2026 πιάνουμε το κόκκινο νήμα που ενώνει τους μεγάλους εργατικούς αγώνες του χθες με τις ανάγκες και τις διεκδικήσεις του σήμερα.
Η  1η Μάη δεν είναι αργία, αλλά απεργία και ταυτόχρονα ημέρα μνήμης, αγώνα και συλλογικών διεκδικήσεων.
Την Πέμπτη 30 Απριλίου 2026, στις 7:00 μ.μ., στην αίθουσα του Εργατικού Κέντρου Αγίου Νικολάου, σωματεία και φορείς του Λασιθίου οργανώνουν εκδήλωση με θέμα:


«90 χρόνια από τον Μάη του ’36 – “Ετούτος ο λαός δε γονατίζει παρά μονάχα μπροστά στους νεκρούς του”»


Για τα γεγονότα του Μάη του 1936 θα μιλήσει η Μαρία Καραδήμου, εκπαιδευτικός και γραμματέας του Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Λασιθίου, ενώ θα προβληθεί και οπτικοακουστικό υλικό με μαρτυρίες της εποχής.


Ο Μάης του 1936 στη Θεσσαλονίκη αποτέλεσε έναν από τους σημαντικότερους σταθμούς στην ιστορία του εργατικού κινήματος στην χώρα μας. Οι απεργίες των καπνεργατών, οι μαζικές κινητοποιήσεις και η αιματηρή καταστολή ανέδειξαν τη δύναμη της οργανωμένης πάλης αλλά και τη βία που ασκείται απέναντι στους εργαζόμενους όταν διεκδικούν το δίκιο τους.


Η ιστορία της εργατικής τάξης γράφτηκε με αγώνες, θυσίες και συλλογική δράση.
Σήμερα, απέναντι στην ακρίβεια, στους χαμηλούς μισθούς, στην εργασιακή εξάντληση, στην διάλυση δημόσιας υγείας και παιδείας, αλλά και στην ολοένα βαθύτερη εμπλοκή της χώρας σε πολέμους και ιμπεριαλιστικούς σχεδιασμούς, οι ανάγκες των εργαζομένων μπαίνουν ξανά στο προσκήνιο.

Δεν αποδεχόμαστε τη φτώχεια, την ανασφάλεια και την λογική ότι οι εργαζόμενοι πρέπει συνεχώς να πληρώνουν τις κρίσεις και τα κέρδη των λίγων.

Διεκδικούμε:
– ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς,
σταθερή εργασία με δικαιώματα,
– δημόσια και δωρεάν υγεία και παιδεία,
μέτρα προστασίας απέναντι στην ακρίβεια,
απεμπλοκή της χώρας από πολέμους και στρατιωτικές επεμβάσεις.


Η δύναμή μας βρίσκεται στη συλλογική οργάνωση και στη μαζική συμμετοχή στα σωματεία και στους αγώνες.


Όλοι και όλες στις απεργιακές συγκεντρώσεις της Πρωτομαγιάς την Παρασκευή 1/5/2026, στις 10:30 π.μ., στις πλατείες Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας και Σητείας.

Κοινό Κάλεσμα του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου και του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Λασιθίου, σχετικά με τη διοργάνωση συγκεντρώσεων την Παρασκευή 1 του Μάη 2026 και ώρα 10:30  στις πλατείες των πόλεων του Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας και Σητείας για τον εορτασμό της Εργατικής Πρωτομαγιάς.

Κινητοποίηση για τα απλήρωτα δεδουλευμένα την Τρίτη 31 Μαρτίου στις 15:00 στην ΥΠΕ Κρήτης

Ανακοίνωση – Απόφαση συμμετοχής

Το Δ.Σ. της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου (ΕΝΙΛ) ομόφωνα αποφάσισε την συμμετοχή της Ένωσης στην πανελλαδική σύσκεψη Εργατικών Κέντρων, Ομοσπονδιών και Σωματείων που οργανώνει το Πανεργατικό Αγωνιστικό Μετωπο (ΠΑΜΕ), το Σάββατο 4 Απριλίου στην Καισαριανή.

Η συμμετοχή μας εντάσσεται στην ανάγκη συντονισμού και κοινής δράσης των εργαζομένων απέναντι στις πολιτικές που υποβαθμίζουν τη δημόσια υγεία, εντείνουν τις ανισότητες και μετατρέπουν βασικά κοινωνικά αγαθά σε πεδίο κερδοφορίας.

Οι νοσοκομειακοί γιατροί βιώνουμε καθημερινά τις συνέπειες της υποστελέχωσης, της υποχρηματοδότησης και της εντατικοποίησης της εργασίας, με άμεσο αντίκτυπο τόσο στις συνθήκες δουλειάς όσο και στην ποιότητα της παρεχόμενης φροντίδας προς τους ασθενείς.

Σε μια περίοδο διεθνών εντάσεων και πολεμικών συγκρούσεων, σε μια εποχή που οι λαϊκές ανάγκες συμπιέζονται και μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα, η υπεράσπιση της ειρήνης, της δημόσιας υγείας και παιδείας, δεν αποτελεί απλά αναπόσπαστο μέρος του αγώνα των εργαζομένων αλλά και όρο επιβίωσης για την ίδια την κοινωνία.

Άγιος Νικόλαος, 24 Μάρτη 2026

Εκ του Δ.Σ. της ΕΝΙΛ

Καραταράκης Κώστας, πρόεδρος
Αλεξανδρόπουλος Αργύρης, γραμματέας

Ομάδα Γυναικών Αγίου Νικολάου, μέλος της ΟΓΕ: Δελτίο τύπου για την παγκρήτια σύσκεψη ενάντια στις βάσεις και την εμπλοκή στον πόλεμο

23 Μαρτίου 2026

Σοβαρότατα προβλήματα υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης στο παράστημα ΑΜΕΑ Λασιθίου – επίσκεψη εκπροσώπων σωματείων

Το πρωί της Τρίτης 17 Μαρτίου 2026, πραγματοποιήθηκε επίσκεψη εκπροσώπων σωματείων στο Παράρτημα ΑΜΕΑ Λασιθίου (πρώην Θεραπευτήριο Χρονίων Παθήσεων Λασιθίου).
Στην επίσκεψη συμμετείχαν ο Πρόεδρος της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου Κ. Καραταράκης, ο Πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων του ΓΝ Αγίου Νικολάου και μέλος του Γενικού Συμβουλίου της ΠΟΕΔΗΝ Γ. Μανουσάκης και ο Πρόεδρος του Σωματείου Επισιτισμού και Τουρισμού Λασιθίου «Τάλως» Γ. Μπανάκος.

Οι εκπρόσωποι των σωματείων συναντήθηκαν με το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Εργαζομένων του Παραρτήματος και ενημερώθηκαν αναλυτικά για τις συνθήκες λειτουργίας της δομής, καθώς και για τις ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες εργασίας του προσωπικού.

Από την επίσκεψη προκύπτει με σαφήνεια ότι, παρά την εξαιρετικά σημαντική και συχνά ηρωική προσπάθεια των εργαζομένων, η δομή αντιμετωπίζει σοβαρότατα προβλήματα υποστελέχωσης και υποχρηματοδότησης. Είναι χαρακτηριστικό ότι σε ορισμένες βάρδιες αντιστοιχεί ένας εργαζόμενος νοσηλευτικής φροντίδας σε δεκάδες ασθενείς, γεγονός που δημιουργεί οριακές και επικίνδυνες συνθήκες τόσο για τους περιθαλπόμενους όσο και για το προσωπικό.

Οι φιλοξενούμενοι της δομής είναι άτομα με ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες φροντίδας, γεγονός που καθιστά απολύτως αναγκαία την επαρκή στελέχωση με νοσηλευτικό και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό (φυσικοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, λογοθεραπευτές, διαιτολόγους κ.ά.).

Ταυτόχρονα, αναδείχθηκαν σοβαρές δυσλειτουργίες στη διοικητική και οικονομική οργάνωση, με κατακερματισμό υπηρεσιών, ενιαίο προϋπολογισμό σε επίπεδο Κρήτης και καθυστερήσεις πληρωμών προς προμηθευτές, που σε ορισμένες περιπτώσεις οδηγούν ακόμη και σε δυσκολίες κάλυψης βασικών αναγκών των φιλοξενούμενων.

Είναι απαράδεκτο να επιχειρείται μετακύλιση ευθυνών στους εργαζομένους, οι οποίοι, κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες, καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για την αξιοπρεπή φροντίδα των περιθαλπόμενων.

Οι ευθύνες είναι σαφώς πολιτικές και αφορούν τη διαχρονική υποβάθμιση των δομών πρόνοιας, την απομάκρυνσή τους από την ευθύνη του Υπουργείου Υγείας και την ανεπαρκή χρηματοδότηση και στελέχωση.

Για την ουσιαστική αντιμετώπιση της κατάστασης απαιτούνται άμεσα:

🔻Ενίσχυση της χρηματοδότησης της δομής
🔻Μαζικές προσλήψεις μόνιμου νοσηλευτικού και επιστημονικού προσωπικού
🔻Αποκατάσταση της διοικητικής αυτοτέλειας της δομής
🔻Επανένταξη των προνοιακών ιδρυμάτων στην ευθύνη του Υπουργείου Υγείας

Τα σωματεία δηλώνουν την αμέριστη στήριξή τους στους εργαζόμενους του Παραρτήματος ΑΜΕΑ Λασιθίου και θα αναδείξουν το ζήτημα σε όλα τα επίπεδα, συμπεριλαμβανομένης της ΠΟΕΔΗΝ, διεκδικώντας άμεσες λύσεις.

Η κοινωνία οφείλει να σταθεί στο πλευρό των εργαζομένων και των περιθαλπόμενων και να απαιτήσει ένα σύστημα πρόνοιας που να ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες.

Ανακοίνωση για τη συνάντηση με το βουλευτή Λασιθίου και αντιπρόεδρο της Βουλής Γ. Πλακιωτάκη

Την Πέμπτη 26/2/2026 πραγματοποιήθηκε στο ΓΝΑΝ συνάντηση αντιπροσωπείας των Διοικητικών Συμβουλίων του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ, της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου και του Συλλόγου Νοσηλευτών ΕΣΥ Ν. Λασιθίου με τον βουλευτή Λασιθίου και αντιπρόεδρο της Βουλής κ. Γ. Πλακιωτάκη, κατόπιν αιτήματος των σωματείων.
Κεντρικό θέμα της συζήτησης αποτέλεσε η εφαρμοζόμενη κυβερνητική πολιτική στον χώρο της Υγείας, η οποία – όπως επισημάνθηκε από την πλευρά των σωματείων – οδηγεί σε συστηματική αποδυνάμωση και εμπορευματοποίηση των δημόσιων δομών υγείας. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στη συνεχιζόμενη υποστελέχωση του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου και των νοσοκομείων του Νομού Λασιθίου, με σοβαρά κενά σε κρίσιμες ειδικότητες και διαρκή μείωση προσωπικού τα τελευταία χρόνια.

Οι εκπρόσωποι των σωματείων ανέδειξαν τις πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης και των βουλευτών που τη στηρίζουν, επισημαίνοντας ότι νομοθετικές παρεμβάσεις, όπως η άρση της αποκλειστικής απασχόλησης των ιατρών ΕΣΥ, επιτείνουν την αποδυνάμωση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της Υγείας.

Τονίστηκε ότι απαιτείται ουσιαστική ανατροπή της παρούσας πολιτικής, με άμεση ενίσχυση του ΕΣΥ μέσω:

• σημαντικών αυξήσεων στις αποδοχές,

• βελτίωσης των συνθηκών εργασίας,

• μαζικών προκηρύξεων μόνιμων θέσεων προσωπικού.

Υπογραμμίστηκε ότι οι μεγάλες κινητοποιήσεις των τελευταίων ετών στο Λασίθι και στην Κρήτη εκφράζουν τη σαφή απαίτηση της τοπικής κοινωνίας για ισχυρές και πλήρως στελεχωμένες δημόσιες δομές υγείας.

Παράλληλα, τέθηκε το ζήτημα των συκοφαντικών επιθέσεων που δέχονται ιατροί και εργαζόμενοι των νοσοκομείων του Νομού, μέσω διαστρεβλωτικών δημοσιευμάτων που συνδέονται με εσωκομματικές αντιπαραθέσεις του κυβερνώντος κόμματος στο νομό. Ζητήθηκε η σαφής καταδίκη τέτοιων πρακτικών και η διασφάλιση της προστασίας των εργαζομένων από κλίμα στοχοποίησης και εκφοβισμού.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στο ζήτημα της ΜΕΘ. Επισημάνθηκε ότι οι προσωρινές λύσεις δεν επαρκούν και ότι απαιτείται άμεση προκήρυξη και κάλυψη μόνιμων θέσεων, τόσο στη ΜΕΘ όσο και στα υπόλοιπα τμήματα και υπηρεσίες του Νοσοκομείου, όπου καταγράφονται σοβαρά και κρίσιμα κενά.

Ο κ. Πλακιωτάκης άκουσε τις τοποθετήσεις των σωματείων και δήλωσε ότι θα μεταφέρει τα αιτήματα στην πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υγείας.



ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ

ΔΣ Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου

ΔΣ Συλλόγου Νοσηλευτών ΕΣΥ Λασιθίου

Συλλαλητήριο 28 Φεβρουαρίου

Το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου, καλεί μαζί με τα Πρωτοβάθμια Σωματεία εργαζομένων του Δημοσίου, συλλογικούς και κοινωνικούς φορείς, αλλά και το λαό, να δώσουμε μαχητικό και μαζικό παρών στα Συλλαλητήρια στη μνήμη και την απαίτηση για δικαιοσύνη το Σάββατο 28 του Φλεβάρη 2026, στις 12:00, στις τρεις πλατείες των πόλεων του Λασιθίου (Άγιος Νικόλαος, Ιεράπετρα Σητεία).

Από την Εκτελεστική Γραμματεία του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου