Κοινή ανακοίνωση διαμαρτυρίας του Εργατοϋπαλληλικού Κέντρου Λασιθίου και του Νομαρχιακού Τμήματος της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου για την αναστολή της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου.

Ερώτηση των βουλευτών του ΠΑΣΟΚ Κ. Σπυριδάκη και Ι. Τσίμαρη με θέμα: « Στα όρια κατάρρευσης η Δημόσια Υγεία στο Λασίθι – Άμεσος κίνδυνος αναστολής λειτουργίας της μοναδικής ΜΕΘ του Νομού »

Αθήνα, 20 Φεβρουαρίου 2026

ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Υγείας, κ. Άδωνι Γεωργιάδη

ΘΕΜΑ: « Στα όρια κατάρρευσης η Δημόσια Υγεία στο Λασίθι – Άμεσος κίνδυνος αναστολής λειτουργίας της μοναδικής ΜΕΘ του Νομού »

Κύριε Υπουργέ,

Η εικόνα της Δημόσιας Υγείας στο Νομό Λασιθίου δεν είναι απλώς προβληματική. Είναι οριακή, αποκαρδιωτική και βαθιά προσβλητική για μια ολόκληρη κοινωνία που βλέπει τις βασικές της υποδομές να αποδομούνται συστηματικά. Τα νοσοκομεία του Λασιθίου – Αγίου Νικολάου, Ιεράπετρας και Σητείας – λειτουργούν σε καθεστώς διαρκούς υποστελέχωσης, με μειωμένο προσωπικό, εξαντλημένους εργαζόμενους, κλινικές που στηρίζονται στην υπερεφημέρευση και σε «μπαλώματα» της τελευταίας στιγμής.

Στο Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου, το 45% των οργανικών θέσεων παραμένει ακάλυπτο. Το προσωπικό έχει μειωθεί κατά 8% τα τελευταία τρία χρόνια. Ελλείψεις καταγράφονται σε αναισθησιολόγους, ακτινολόγους, νοσηλευτές, διοικητικούς και προσωπικό καθαριότητας. Οι εφημερίες βγαίνουν με δυσκολία, τμήματα λειτουργούν οριακά και η καθημερινότητα των πολιτών μετατρέπεται σε διαρκή αγωνία.

Σε συνέντευξη Τύπου του Ιατρικού Συλλόγου Λασιθίου που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο στις 19.12.2026, αποτυπώθηκε με δραματικό τρόπο η πραγματική εικόνα της Δημόσιας Υγείας στον Νομό.

Τα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο 2023–2025 αποτυπώνουν την υγειονομική καθίζηση: Μείωση χειρουργικών επεμβάσεων κατά 43%. Μείωση μαιευτικών κατά 14%. Μείωση ορθοπεδικών κατά 31%. Μείωση ουρολογικών κατά 58%. Μείωση λαπαροσκοπικών κατά 49%. Μείωση αρθροπλαστικών κατά 55%. Μέση συνολική μείωση σχεδόν 37%. Η νοσηλευτική δραστηριότητα μειώθηκε δραματικά: από 4.500 εισαγωγές το 2023 σε 3.508 το 2025 (μείωση 23%). Οι ημέρες νοσηλείας από 22.048 σε 17.977 (μείωση 18,4%). Η πληρότητα από 47,19% σε 40,83% (μείωση 6,36%). Αυτό δεν σημαίνει “λιγότερα περιστατικά”. Σημαίνει μειωμένη δυνατότητα του νοσοκομείου να ανταποκριθεί. Μοναδική εξαίρεση αποτέλεσαν τα οφθαλμολογικά, όπου υπήρξε αύξηση, ακριβώς επειδή δεν απαιτείται παρουσία αναισθησιολόγου.

Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και το γεγονός ότι το Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου δεν διαθέτει Ψυχιατρική Κλινική. Υπηρετεί μόνον ένας ψυχίατρος, χωρίς τη δυνατότητα νοσηλείας περιστατικών ψυχικής υγείας, με αποτέλεσμα οι ασθενείς και οι οικογένειές τους να αναγκάζονται να απευθύνονται σε άλλους νομούς της Κρήτης. Σε μια περίοδο όπου τα περιστατικά ψυχικής υγείας αυξάνονται και οι κοινωνικές πιέσεις εντείνονται, η απουσία οργανωμένης ψυχιατρικής δομής σε έναν ολόκληρο Νομό 75.000 κατοίκων συνιστά σοβαρό έλλειμμα δημόσιας φροντίδας.

Στη Μαιευτική δραστηριότητα, οι τοκετοί έχουν μειωθεί από 720 το 2011 σε περίπου 300 ετησίως σήμερα – μείωση που δεν οφείλεται μόνο στη δημογραφική κάμψη, αλλά και στην έλλειψη αναισθησιολόγου.

Επιπλέον, στο Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου καταγράφεται ότι τρεις έως τέσσερις φορές τον μήνα δεν υπάρχει ούτε αναισθησιολόγος ούτε ακτινολόγος κατά τις εφημερίες και συχνά έχουμε όλον νομό ακάλυπτο από αναισθησιολόγο και ακτινολόγο με νοσοκομεία να είναι επιχειρησιακά ανύπαρκτα.

Το ίδιο μοτίβο και στο Γενικό Νοσοκομείο Ιεράπετρας καταγράφονται εφημερίες όπου ένας βιοπαθολόγος εφημερεύει χωρίς καμία άλλη ειδικότητα, με μοναδική υποστήριξη από αγροτικούς ιατρούς των Κέντρων Υγείας. Οι ελλείψεις σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό φτάνουν το 50–55%. Από τις 37 οργανικές θέσεις ιατρών υπηρετούν μόλις 22, ενώ διατυπώνονται σκέψεις παραίτησης λόγω εξαντλητικών συνθηκών. Στο νοσηλευτικό προσωπικό, από 101 οργανικές θέσεις καλύπτονται περίπου 53 – πληρότητα μόλις 50% και με φθίνουσα πορεία. Ο παθολογικός τομέας λειτουργεί τις μισές ημέρες, με έναν παθολόγο και έναν πνευμονολόγο, με αποτέλεσμα περιστατικά να διακομίζονται στον Άγιο Νικόλαο ή να λαμβάνουν πρόωρα εξιτήρια. Παρά τις συνθήκες, πραγματοποιούνται πάνω από 1.000 επεμβάσεις ετησίως (εκτός οφθαλμολογικών), χάρη αποκλειστικά στο φιλότιμο και την υπερεργασία των ιατρών.

Το αποκορύφωμα της κυβερνητική εγκατάλειψης της Υγείας στο Λασίθι αποτυπώνεται στο Νοσοκομείο Σητείας, η Παθολογική Κλινική παραμένει κλειστή από τον Ιανουάριο του 2024, γεγονός πρωτοφανές για δημόσιο νοσοκομείο! Πρόκειται για ένα νοσοκομείο που καλύπτει μια γεωγραφικά απομονωμένη περιοχή, σε απόσταση 150 χιλιομέτρων από το Ηράκλειο, και το οποίο σήμερα αδυνατεί να παρέχει βασικές υπηρεσίες εσωτερικής νοσηλείας. Η απουσία Παθολογικού Τομέα σημαίνει ότι ασθενείς με σοβαρά αλλά αντιμετωπίσιμα περιστατικά υποχρεώνονται σε διακομιδές εκατοντάδων χιλιομέτρων, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια και την αξιοπρέπειά τους. Η κατάσταση αυτή δεν συνιστά απλώς κενό στελέχωσης· συνιστά ουσιαστική απογύμνωση ενός δημόσιου νοσοκομείου από τον πυρήνα της λειτουργίας του.

Το Γενικό Νοσοκομείο – Κέντρο Υγείας Νεάπολης «Διαλυνάκειο» λειτουργεί πλέον στα όρια της αποδόμησης. Για δεκαεπτά ολόκληρες ημέρες λειτούργησε χωρίς ενεργή Παθολογική Κλινική, καθώς η μοναδική παθολόγος απουσίαζε σε άδεια, αφήνοντας 19 κλίνες ανενεργές και το νοσοκομείο ουσιαστικά μετατρεπόμενο σε απλό Κέντρο Υγείας. Η υποστελέχωση, οι ελλείψεις ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού, η διοικητική δυσλειτουργία – με το Γραφείο Προσωπικού κλειστό από 01/01/2024 – και οι συνεχείς παραιτήσεις, συνθέτουν μια εικόνα μακροχρόνιας εγκατάλειψης. Πρόκειται για μια μονάδα που θα μπορούσε να λειτουργεί ως κρίσιμος πυλώνας στήριξης του υγειονομικού χάρτη του Λασιθίου, αλλά σήμερα επιβιώνει οριακά, εξαρτώμενη αποκλειστικά από την υπεράνθρωπη προσπάθεια των εργαζομένων της.

Τα δεδομένα αυτά δεν συνιστούν απλή “δυσκολία στελέχωσης”. Συνιστούν συστημική αποδυνάμωση. Και ο κοινός παρονομαστής σε όλα τα νοσοκομεία του Νομού είναι η δραματική έλλειψη αναισθησιολόγων και ακτινολόγων – ειδικότητες που αποτελούν τον πυρήνα της ασφαλούς λειτουργίας κάθε νοσοκομείου. Χωρίς αυτούς, δεν υπάρχει χειρουργείο, δεν υπάρχει διαγνωστική ασφάλεια, δεν υπάρχει πραγματική εφημερία.

Μέσα σε αυτό το ήδη βεβαρημένο περιβάλλον, έρχεται να προστεθεί μια εξέλιξη που δεν αφορά απλώς ένα τμήμα, αλλά την καρδιά της νοσοκομειακής λειτουργίας: η επικείμενη αναστολή της λειτουργίας της μοναδικής Μονάδας Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) του Νομού Λασιθίου.

Η ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου λειτουργεί αδιάλειπτα από τις 16 Φεβρουαρίου 2000. Επί 26 χρόνια έχει νοσηλεύσει περισσότερους από 3.000 βαρέως πάσχοντες ασθενείς. Δεν εξυπηρετεί μόνο το Λασίθι. Σε περιόδους πληρότητας των ΜΕΘ του Ηρακλείου, έχει επανειλημμένα αναλάβει τη νοσηλεία ασθενών από άλλους νομούς της Κρήτης, ενώ έχει δεχθεί διακομιδές από τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες. Αποτελεί κρίσιμο κρίκο του δικτύου εντατικής θεραπείας ολόκληρης της νησιωτικής χώρας.

Κι όμως, από την 1η Μαρτίου 2026, η Μονάδα αυτή θα απομείνει με μόλις δύο (2) ιατρούς, λόγω της υποχρεωτικής αποχώρησης και συνταξιοδότησης του Διευθυντή της, ο οποίος ήδη υπηρετεί με παράταση και, βάσει της ισχύουσας υπουργικής απόφασης, δεν δύναται να λάβει νέα. Επιπλέον, πριν από τη λύση της σύμβασής του, υποχρεούται να λάβει τις συσσωρευμένες άδειές του, γεγονός που τον απομακρύνει από την ενεργό υπηρεσία από 1/3.

Με δύο ιατρούς, είναι πρακτικά και νομικά αδύνατη η ασφαλής λειτουργία μιας ΜΕΘ. Δεν πρόκειται για πολιτική υπερβολή, αλλά για αυτονόητη ιατρική και διοικητική πραγματικότητα.

Η σημερινή κατάσταση δεν προέκυψε αιφνιδίως. Τα τελευταία χρόνια η ΜΕΘ έχει αποδυναμωθεί σταδιακά, μετά την αποχώρηση σειράς ιατρών. Από τους πέντε (5) ιατρούς που τη στελέχωναν στο παρελθόν, από τον Φεβρουάριο του 2024 είχαν απομείνει τρεις (3). Η λειτουργία της κατέστη δυνατή μόνο χάρη:

Στην υπερεφημέρευση των υπηρετούντων ιατρών.

Στη μείωση των ενεργών κλινών από έξι (6) σε τέσσερις (4).

Στις περιοδικές μετακινήσεις ιατρών από νοσοκομεία της Αθήνας, βάσει ειδικής υπουργικής ρύθμισης.

Ωστόσο, για το έτος 2026, η σχετική υπουργική απόφαση μετακινήσεων δεν έχει εκδοθεί μέχρι σήμερα, παρότι η ανάγκη συνέχισής της είχε γνωστοποιηθεί εγκαίρως από το φθινόπωρο του 2025. Δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα, ούτε δεσμευτική απάντηση. Χωρίς την απόφαση αυτή, δεν μπορούν να μετακινηθούν ιατροί για κάλυψη εφημεριών.

Παράλληλα, προκηρύχθηκε εντός του 2025 θέση Επιμελητή Β’, η οποία απέβη άγονη. Έκτοτε, έχει εισηγηθεί η προκήρυξη δύο θέσεων σε βαθμό Διευθυντή με ταχείες διαδικασίες, ώστε να καταστούν ελκυστικότερα τα κίνητρα στελέχωσης. Όμως ακόμη και αν σήμερα προκηρυχθούν οι θέσεις, η διαδικασία ολοκλήρωσης, κρίσης και ανάληψης υπηρεσίας απαιτεί συνήθως 5–6 μήνες. Δηλαδή, δεν προσφέρει άμεση λύση στο πρόβλημα της 1ης Μαρτίου.

Επιπλέον, είναι γνωστό ότι δεν υφίσταται πρόθεση μετακίνησης ιατρών από νοσοκομεία του Ηρακλείου προς το Λασίθι, λόγω των ήδη οριακών συνθηκών που επικρατούν και εκεί. Συνεπώς, συνδυαστικά:

Η αποχώρηση του Διευθυντή,
Η μη έκδοση της υπουργικής απόφασης μετακινήσεων,
Η αδυναμία άμεσης προκήρυξης και πλήρωσης θέσεων,
Η μη διάθεση ενίσχυσης από όμορους νομούς,
δημιουργούν αντικειμενικά το ενδεχόμενο αναστολής λειτουργίας της ΜΕΘ μετά την 1η Μαρτίου 2026.

Η αναστολή της ΜΕΘ δεν είναι μια «διοικητική προσαρμογή». Είναι δραματικό πλήγμα για την ασφάλεια των πολιτών. Σημαίνει:

Αδυναμία πραγματοποίησης σοβαρών χειρουργείων που απαιτούν μετεγχειρητική υποστήριξη σε ΜΕΘ.
Αποσταθεροποίηση της λειτουργίας των ΤΕΠ.
Πίεση στην Παθολογική Κλινική.
Αντικειμενική δυσκολία στη διαχείριση βαρέως πασχόντων στη Μονάδα Τεχνητού Νεφρού.
Μεταφορά όλων των βαρέων περιστατικών στο Ηράκλειο, με κίνδυνο καθυστερήσεων όταν «κάθε λεπτό μετρά».
Με απλά λόγια: αν η ΜΕΘ κλείσει, ο Νομός Λασιθίου μένει χωρίς δυνατότητα διαχείρισης κρίσιμων περιστατικών. Και όλα αυτά, ενώ το πρόβλημα ήταν γνωστό εδώ και τουλάχιστον δύο χρόνια.

Η υπόθεση της ΜΕΘ του Αγίου Νικολάου δεν αποτελεί ένα μεμονωμένο περιστατικό, ούτε μια «τεχνική δυσκολία» στελέχωσης. Είναι το αποκορύφωμα μιας μακράς και συστηματικής υποβάθμισης της Δημόσιας Υγείας στο Λασίθι. Τα τελευταία χρόνια καταγράφεται σταθερή μείωση προσωπικού, άγονες προκηρύξεις χωρίς διορθωτικές παρεμβάσεις, εξάντληση των επικουρικών, κενά σε καίριες ειδικότητες και μετακύλιση ευθυνών μεταξύ ΥΠΕ και Υπουργείου. Οι νοσοκομειακές μονάδες του Νομού λειτουργούν οριακά, με προσωπικό που υπερβαίνει τα ανθρώπινα όρια, ενώ οι πολίτες βιώνουν καθημερινά την αγωνία της ανασφάλειας.

Το Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου, με σχεδόν τις μισές οργανικές θέσεις ακάλυπτες, η Ιεράπετρα με τις ίδιες ελλείψεις και με διαρκή κενά σε βασικές ειδικότητες, η Σητεία με περιορισμένες δυνατότητες εφημέρευσης, η Νεάπολη με συρρικνωμένο ρόλο – όλα συνθέτουν ένα μωσαϊκό αποδυνάμωσης. Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν λειτουργεί αποσυμφορητικά, τα ΤΕΠ πιέζονται, οι κλινικές υπολειτουργούν και οι γιατροί καλούνται να «κρατήσουν όρθιο» ένα σύστημα που δεν ενισχύεται. Η εικόνα δεν είναι συγκυριακή. Είναι διαρθρωτική.

Η πολιτική επιλογή να μην υπάρξουν ουσιαστικά κίνητρα για προσέλκυση ιατρών σε νησιωτικές και περιφερειακές περιοχές, η αδυναμία έγκαιρου σχεδιασμού για προβλέψιμες αποχωρήσεις, η καθυστέρηση στην έκδοση κρίσιμων υπουργικών αποφάσεων και η απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για τη στελέχωση των διασυνδεόμενων νοσοκομείων του Νομού, συνιστούν μια κατάσταση που δεν μπορεί πλέον να βαφτίζεται «πρόβλημα διαχείρισης». Πρόκειται για πολιτική ευθύνη.

Η υγειονομική αποδυνάμωση του Λασιθίου δημιουργεί πολίτες δύο ταχυτήτων. Δεν μπορεί η πρόσβαση σε εντατική θεραπεία, σε αναισθησιολόγο, σε ακτινολόγο ή σε πλήρως στελεχωμένη εφημερία να εξαρτάται από τον ταχυδρομικό κώδικα. Όταν ένας ολόκληρος Νομός κινδυνεύει να μείνει χωρίς ΜΕΘ, όταν τα νοσοκομεία λειτουργούν με προσωπικό μειωμένο και οι ανάγκες αυξάνονται – ιδίως σε μια τουριστική περιοχή με εποχική εκτόξευση πληθυσμού – τότε δεν μιλάμε για «προσαρμογές». Μιλάμε για αποδόμηση.

Η Δημόσια Υγεία στο Λασίθι δεν καταρρέει από μόνη της. Καταρρέει επειδή δεν στηρίχθηκε. Και η ΜΕΘ είναι το πιο ηχηρό καμπανάκι ότι το σύστημα έχει φτάσει στα όριά του. Αν δεν υπάρξει άμεση και ολιστική παρέμβαση, η απώλεια δεν θα αφορά μόνο μια μονάδα. Θα αφορά τον ίδιο τον πυρήνα της δημόσιας περίθαλψης στον Νομό.

Δεδομένων όλων των παραπάνω,

Ερωτάσθε κύριε Υπουργέ,



Για ποιο λόγο δεν έχει εκδοθεί έως σήμερα η απαραίτητη υπουργική απόφαση για τη συνέχιση της ρύθμισης μετακίνησης ιατρών από νοσοκομεία της Αθήνας προς επαρχιακές ΜΕΘ για το έτος 2026, παρά το ότι η ανάγκη έχει γνωστοποιηθεί εγκαίρως;
Ποια άμεσα μέτρα προτίθεται να λάβει το Υπουργείο, πριν την 1η Μαρτίου 2026, ώστε να αποτραπεί η αναστολή λειτουργίας της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου;
Έχει εκπονηθεί συγκεκριμένο επιχειρησιακό σχέδιο διασφάλισης της εντατικής θεραπείας στο Λασίθι σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας της ΜΕΘ; Εάν ναι, ποιο είναι αυτό και πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια των ασθενών;
Σε ποιες ενέργειες έχει προβεί το Υπουργείο για την επιτάχυνση των διαδικασιών προκήρυξης και πλήρωσης των τριών κενών οργανικών θέσεων ιατρών της ΜΕΘ;
Προτίθεται το Υπουργείο να θεσπίσει ουσιαστικά οικονομικά και θεσμικά κίνητρα, ώστε να καταστούν ελκυστικές οι θέσεις σε νησιωτικές και περιφερειακές ΜΕΘ, που σήμερα αποβαίνουν άγονες;
Αναγνωρίζει το Υπουργείο ότι η ενδεχόμενη αναστολή της μοναδικής ΜΕΘ του Λασιθίου συνιστά σοβαρό πλήγμα για τη συνολική δυνατότητα παροχής υπηρεσιών εντατικής θεραπείας στην Κρήτη και στον νησιωτικό χώρο;
Πόσες συνολικά οργανικές θέσεις ιατρών, νοσηλευτών και λοιπού προσωπικού είναι σήμερα κενές στα τέσσερα νοσοκομεία του Νομού Λασιθίου και ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα πλήρωσής τους;
Πώς εξηγείται η δραματική μείωση κατά μέσο όρο 37% στη χειρουργική δραστηριότητα την περίοδο 2023–2025; Το Υπουργείο θεωρεί ότι αυτό οφείλεται σε μείωση αναγκών ή σε αδυναμία λειτουργίας;
Για ποιο λόγο, ενώ ήταν γνωστή η επικείμενη συνταξιοδότηση του Διευθυντή της ΜΕΘ εδώ και μήνες, δεν υπήρξε έγκαιρος σχεδιασμός διαδοχής και προκήρυξης θέσης ώστε να μη δημιουργηθεί κενό;
Πώς διασφαλίζεται η ασφάλεια των πολιτών όταν τρεις έως τέσσερις φορές τον μήνα ολόκληρος ο Νομός μένει χωρίς αναισθησιολόγο και ακτινολόγο σε ενεργή εφημερία;
Πώς αξιολογεί το Υπουργείο τη λειτουργία νοσοκομειακών μονάδων με 50% κάλυψη σε νοσηλευτικό προσωπικό και με παθολογικούς τομείς που λειτουργούν τις μισές ημέρες του μήνα;
Ποια είναι τα ποσοστά άγονων προκηρύξεων στο Λασίθι την τελευταία τριετία και τι συγκεκριμένες διορθωτικές παρεμβάσεις έχουν γίνει μετά από κάθε άγονη διαδικασία;
Υπάρχει πρόβλεψη ειδικού καθεστώτος κινήτρων (μισθολογικών, στεγαστικών, φορολογικών, βαθμολογικής εξέλιξης) για ιατρούς κρίσιμων ειδικοτήτων σε νησιωτικές περιοχές;
Αναγνωρίζει το Υπουργείο ότι η μείωση εισαγωγών και ημερών νοσηλείας δεν αντανακλά βελτίωση υγείας του πληθυσμού αλλά περιορισμό της επιχειρησιακής δυνατότητας των νοσοκομείων;
Ποιο είναι το συνολικό επιχειρησιακό σχέδιο στελέχωσης για τα διασυνδεόμενα νοσοκομεία Λασιθίου για την επόμενη τριετία;
Προτίθεται το Υπουργείο να προχωρήσει σε μαζική, ταυτόχρονη και στοχευμένη προκήρυξη όλων των κενών οργανικών θέσεων ιατρών κρίσιμων ειδικοτήτων (αναισθησιολόγων, ακτινολόγων, παθολόγων, εντατικολόγων κ.λπ.) στα νοσοκομεία του Λασιθίου, αντί της αποσπασματικής προκήρυξης, η οποία αποδεικνύεται αναποτελεσματική;
Σε περίπτωση αναστολής λειτουργίας της ΜΕΘ, ποιος αναλαμβάνει την πολιτική ευθύνη για τις ενδεχόμενες συνέπειες σε ανθρώπινες ζωές;


Οι Ερωτώντες Βουλευτές

Αικατερίνη (Κατερίνα) Σπυριδάκη

Ιωάννης Τσίμαρης

Ερώτηση βουλευτών του ΚΚΕ με θέμα: «Να διασφαλιστεί η λειτουργία της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου Κρήτης, μετά την 1η/3/2026»


 ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον Υπουργό Υγείας

Θέμα: Να διασφαλιστεί η λειτουργία της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου Κρήτης,  μετά την 1η/3/2026.

Η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας (ΜΕΘ) του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου Λασιθίου Κρήτης (ΓΝΑΝ), η οποία στο παρελθόν στελεχωνόταν με πέντε (5) γιατρούς, τα τελευταία δύο χρόνια, από τον Φεβρουάριο του 2024, έχει μείνει με μόλις τρεις (3) γιατρούς. Η συνέχιση της λειτουργίας της κατέστη δυνατή μόνο χάρη στην υπερεφημέρευση των υπηρετούντων γιατρών, στη μείωση των ενεργών κλινών από έξι (6) σε τέσσερις (4), καθώς και στις περιοδικές μετακινήσεις γιατρών από νοσοκομεία της Αθήνας.

Από την 1η Μαρτίου 2026, λόγω της επικείμενης συνταξιοδότησης του Διευθυντή της ΜΕΘ, ο οποίος ήδη υπηρετεί με παράταση, η Μονάδα θα μείνει με μόλις δύο (2) γιατρούς. Με αυτές τις συνθήκες, καθίσταται πρακτικά αδύνατη η ασφαλής και νόμιμη στελέχωσή της και ο κίνδυνος αναστολής της λειτουργίας της είναι πλέον άμεσος και απολύτως ορατός.

Η ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου λειτουργεί αδιάλειπτα επί 26 χρόνια, από τις 16 Φεβρουαρίου 2000, και έχει νοσηλεύσει περισσότερους από 3.000 βαρέως πάσχοντες ασθενείς, προερχόμενους όχι μόνο από τον Νομό Λασιθίου, αλλά από όλη την Κρήτη. Σε περιόδους πληρότητας των ΜΕΘ του Νομού Ηρακλείου, η Μονάδα έχει επανειλημμένως αναλάβει τη νοσηλεία ασθενών από την ευρύτερη περιοχή, ενώ έχει δεχθεί διακομιδές βαρέως πασχόντων από τα Δωδεκάνησα και τις Κυκλάδες.

Η ενδεχόμενη αναστολή λειτουργίας της ΜΕΘ του ΓΝΑΝ δεν θα αποτελέσει πλήγμα μόνο για το Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου και τον Νομό Λασιθίου, αλλά συνολικά για τη δυνατότητα παροχής υπηρεσιών εντατικής θεραπείας στην Κρήτη και στον ευρύτερο νησιωτικό χώρο, με άμεσες συνέπειες για την ασφάλεια και την υγεία του λαού.

Με την κατάσταση της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου,  αποκαλύπτεται, για ακόμα μια φορά, ότι η κυβερνητική πολιτική της εμπορευματοποίησης και της ιδιωτικοποίησης της Υγείας, που είναι συνειδητή επιλογή διαχρονικά όλων των κυβερνήσεων σύμφωνα με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και λογαριάζει την υγεία και τη ζωή των ασθενών σαν κόστος, οδηγεί στην υποβάθμιση κρίσιμων υπηρεσιών Υγείας.

ΕΡΩΤΑΤΑΙ ο κ. Υπουργός, ποια μέτρα προτίθεται να πάρει η κυβέρνηση για: 

– Να προχωρήσει άμεσα στην προκήρυξη και πλήρωση των τριών (3) κενών οργανικών θέσεων ιατρών της ΜΕΘ του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου με μόνιμο, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης προσωπικό, με γενναίες αυξήσεις στους μισθούς και και πρόβλεψη για τη στήριξη βασικών οικογενειακών και κοινωνικών αναγκών από το κράτος.       

– Να στελεχωθεί πλήρως, με όλο το απαραίτητο μόνιμο, πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης προσωπικό η  ΜΕΘ του ΓΝ Αγίου Νικολάου προκειμένου να καλυφθούν όλες οι σύγχρονες ανάγκες του πληθυσμού. 

     Οι Βουλευτές

Συντυχάκης Μανώλης  

Λαμπρούλης Γιώργος

  Κομνηνάκα Μαρία

Καταγγελία της ΕΝΙΛ για επικίνδυνο και παράτυπο σχεδιασμό χειρουργικών εφημεριών στο Γενικό Νοσοκομείο Σητείας

Το Δ.Σ. της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου καταγγέλλει τον επιχειρούμενο σχεδιασμό κάλυψης των χειρουργικών περιστατικών στο Γενικό Νοσοκομείο Σητείας με κλήση ιατρών που δεν εφημερεύουν, καθώς και την τοποθέτηση μοναδικού χειρουργού σε εφημερία ετοιμότητας σε κλινική με νοσηλευόμενους ασθενείς και χωρίς παρουσία ειδικευόμενου.

Η εφημερία αποτελεί θεσμοθετημένη κατάσταση άμεσης επιχειρησιακής ετοιμότητας. Ιατρός εκτός εφημερίας δεν μπορεί να θεωρείται διαθέσιμος «κατ’ απαίτηση» ούτε να υποκαθιστά οργανωμένο πρόγραμμα εφημεριών. Οποιοσδήποτε σχεδιασμός βασίζεται σε τηλεφωνική κλήση μη εφημερεύοντος ιατρού εισάγει επικίνδυνη καθυστέρηση στην αντιμετώπιση του επείγοντος και μεταθέτει την ευθύνη της διοίκησης στον μεμονωμένο γιατρό.

Παράλληλα, η ύπαρξη μόνο εφημερίας ετοιμότητας χειρουργού, χωρίς φυσική παρουσία ιατρού στο νοσοκομείο, σε τμήμα με νοσηλευόμενους ασθενείς, δεν διασφαλίζει άμεση και ταυτόχρονη κάλυψη επειγόντων αναγκών και εκθέτει ασθενείς και υγειονομικούς σε σοβαρό κίνδυνο.

Η ασφαλής λειτουργία χειρουργικού τμήματος προϋποθέτει νόμιμες και επαρκείς ενεργείς και ετοιμότητας εφημερίες, με πραγματική διαθεσιμότητα του αναγκαίου αριθμού ιατρών και όχι άτυπες ή «εθελοντικές» λύσεις ανάγκης.

Καλούμε την Διοίκηση να αποσύρει άμεσα τις επίμαχες ρυθμίσεις και να προχωρήσει σε ορθολογικό, νόμιμο και ασφαλή προγραμματισμό εφημεριών, με μοναδικό γνώμονα την προστασία της ζωής και της ασφάλειας των ασθενών.

Άγιος Νικόλαος, 31 Ιανουαρίου 2026

Εκ του Δ.Σ. της ΕΝΙΛ

Καραταράκης Κώστας, Πρόεδρος

Αλεξανδρόπουλος Αργύρης, Γραμματέας

Κοινή ανακοίνωση για τον αποκλεισμό του Νομού Λασιθίου από τον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Ένωση Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης : Καταγγελία κλήσης ιατρών σε προανακριτική

Το ΔΣ της ΕΝΙΘ καταγγέλλει το απαράδεκτο περιστατικό τραμπουκισμού των δύο συναδέλφων από αστυνομικούς. Στη δε περίπτωση του συναδέλφου ψυχιάτρου, τόσο η διοίκηση του πρώην ΨΝΘ όσο και η Ιατρική Υπηρεσία γνώριζαν  για τις κατηγορίες που αντιμετώπιζε όμως ποτέ δεν μπήκαν στον κόπο να τον ενημερώσουν…)

Κράτος και κυβέρνηση της ΝΔ με αυτόν τον τρόπο στοχοποιούν τους μαχόμενους υγειονομικούς καλλιεργώντας ταυτόχρονα αντανακλαστικά κοινωνικού αυτοματισμού αλλά και χαιδεύοντας «τα αυτιά» των κρατικών δυνάμεων καταστολής. Δε διστάζουν μάλιστα να δίνουν στους τελευταίους και αυξημένες αρμοδιότητες όπως η αξιολόγηση της ψυχικής κατάστασης των ατόμων που συνοδεύουν!

·       Προσπαθούν να φορτώσουν στις πλάτες των υγειονομικών τα «σπασμένα» της ψευδεπίγραφης ψυχιατρικής μεταρρύθμισης που «κλίνουν» σε όλες τις πτώσεις τόσο αυτή όσο και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ακολουθώντας ευλαβικά λοιπόν τις αντιδραστικές κατευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Γιατί η τραγική υποστελέχωση των δημόσιων δομών ψυχικής υγείας, οι επικίνδυνες και ακατάλληλες υποδομές εξέτασης και νοσηλείας, η περιπλάνηση ψυχικά πασχόντων από τη μια άκρη της Ελλάδας στην άλλη, η εκρηκτική άνοδος στις ακούσιες νοσηλείες, η αναμονή ως και 6 μήνες για ένα ραντεβού σε Κέντρο Ψυχικής Υγείας είναι συνέπεια όχι των «κακών και τεμπέληδων υγειονομικών» αλλά της παραπέρα εμπορευματοποίησης του ψυχικού πόνου, του πετσοκόμματος των κρατικών δαπανών στην Υγεία για τις ανάγκες της πολεμικής οικονομίας.

·       Ταυτόχρονα, επιδιώκουν με κάθε τρόπο να επικρατήσει σιγή ιχθύος μέσα στα νοσοκομεία που κυριολεκτικά «βράζουν» αξιοποιώντας το μαστίγιο και την καταστολή. Επιδιώκει με κάθε τρόπο, οι υγειονομικοί να είναι με το κεφάλι σκυμμένο, να μην αντιδρούν ούτε για τις άθλιες κι επικίνδυνες συνθήκες εργασίας ούτε για το ρόλο που επιβάλλει το ιδιωτικοποιημένο σύστημα Υγείας να παίξουν οι δομές ψυχικής υγείας. Ρόλο οπωσδήποτε όχι θεραπευτικό και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης και ένταξης, αλλά ρόλο κατασταλτικό για κάθε παρεκκλίνουσα συμπεριφορά- ρόλο τσουβαλιάσματος όσων έχουν καταδικαστεί στο κοινωνικό περιθώριο.

Ως εδώ! Η τρομοκρατία και η ποινικοποίηση του επιστημονικού μας έργου δε θα περάσει!



Απαιτούμε:

Εδώ και τώρα να αποσυρθούν οι ανυπόστατες κατηγορίες για δήθεν παράβαση καθήκοντος σε βάρος των  συναδέλφων που έχουν κληθεί σε απολογία. Κάτω τα χέρια σας από τους υγειονομικούς!
Εδώ και τώρα να ανακληθεί η απαράδεκτη εγκύκλιος του υφυπουργού ψυχικής υγείας, της Γ.Α.Δ.Α. και του υπουργείου προστασίας του πολίτη.
Εδώ και τώρα να αναπτυχθούν οι αναγκαίες κρατικές δομές που θα παρέχουν σύγχρονες, αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες πρόληψης, θεραπείας και αποκατάστασης για να μπει τέλος στην οδύσσεια των ασθενών και των οικογενειών τους.
Εδώ και τώρα να αναπτυχθεί ο αναγκαίος αριθμός κρατικών κινητών μονάδων ψυχικής υγείας ώστε να απεμπλακεί πλήρως η αστυνομία από τη μεταφορά ασθενών για εξέταση μετά από εισαγγελική παραγγελία.


Το επόμενο διάστημα θα ανακοινωθούν συγκεκριμένες παρεμβάσεις της ΕΝΙΘ.


Ένωση Νοσοκομειακών Ιατρών Θεσσαλονίκης

Ο Σύλλογος Εργαζομένων Γ.Ν.-Κ.Υ. Σητείας καλεί τους εργαζόμενους σε Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου στις 12:00.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων Γ.Ν.-Κ.Υ. Σητείας στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην 24ωρη Πανελλαδική Απεργία που έχει προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ την Πέμπτη 28/8/25, με αφορμή την εισαγωγή για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για το νέο αντεργατικό Πειθαρχικό Δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, διοργανώνει και καλεί τους εργαζόμενους σε Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου στις 12:00.

Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την Αναμόρφωση του Πειθαρχικού Δικαίου των δημόσιων υπαλλήλων αποτελεί ξεκάθαρα ένα αυταρχικό και αντεργατικό πλαίσιο, που δεν αποσκοπεί στην «εξυγίανση» της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά στην ενίσχυση του φόβου και της τρομοκρατίας στους χώρους εργασίας καθώς:

Ποινικοποιεί τη συνδικαλιστική, κοινωνική και πολιτική δράση.
Απειλεί με αργίες, απολύσεις και εξοντωτικά πρόστιμα
Μετατρέπει την άρνηση συμμετοχής στην διαδικασία αξιολόγησης σε ιδιώνυμο πειθαρχικό αδίκημα
Προστίθενται νέα αδικήματα για τα οποία μπορεί να επιβληθεί η ποινή της οριστικής παύσης-απόλυσης και διατηρείται η «ανάξια» ή «αναξιοπρεπής» συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας και η «παράβαση υποχρέωσης εχεμύθειας» ως λόγοι οριστικής παύσης-απόλυσης.
Καταργεί τη συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στα Πειθαρχικά Συμβούλια και παράλληλα καταργείται η δυνατότητα άσκησης ένστασης κατά των αποφάσεων των Πειθαρχικών Συμβουλίων.
Η κυβέρνηση δεν στοχεύει στους «επίορκους», αλλά σε όσους υψώνουν φωνή, διεκδικούν και αγωνίζονται. Δεν είναι τυχαίο ότι την ώρα που επιχειρεί να φιμώσει τους εργαζόμενους με το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο προχωρά σε ΚΥΑ, που επιτρέπει στους ιδιώτες γιατρούς να δραστηριοποιούνται μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία. Από τη μία προσπαθεί να καταργήσει τα δικαιώματα και τη φωνή των εργαζομένων και από την άλλη δίνει τη χαριστική βολή στο ΕΣΥ, μετατρέποντας τους ασθενείς σε πελάτες, καλώντας τους να πληρώσουν υπηρεσίες που θα έπρεπε να είναι δημόσιες και δωρεάν μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία.

Δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι δε θα επιτρέψουμε τη φίμωση των εργαζομένων και την ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης. Το απεργιακό και συνδικαλιστικό δικαίωμα είναι κεκτημένο και αδιαπραγμάτευτο.

Διεκδικούμε:

Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου.

Ελεύθερη και ανεμπόδιστη συνδικαλιστική δράση.

Δημόσιες και Δωρεάν Υπηρεσίες Υγείας μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία.

Εκ του Δ.Σ.

(Αναδημοσίευση style100fm.gr)

Σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία των δομών ψυχικής υγείας στο ν. Λασιθίου – δημοσίευμα στο σημερινό φύλο της εφημερίδας ΑΝΑΤΟΛΗ

Αναδημοσίευση από το Σύλλογο Εργαζομένων Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου

Παράσταση διαμαρτυρίας σωματείων υγείας  την Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου στις 12.30 μμ. στην 7η ΥΠΕ στο  Ηράκλειο

Η κατάσταση στις δομές του ΕΣΥ στην Κρήτη συνεχώς επιδεινώνεται λόγω αποχωρήσεων γιατρών και προσωπικού. Σημαντικές κλινικές και τμήματα υπολειτουργούν και κάθε μήνα μένουν πολλές κενές εφημερίες σε κρίσιμες ειδικότητες, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές δυσκολίες και κίνδυνοι στην αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών και να γίνονται συχνά διακομιδές ασθενών σε άλλα νοσοκομεία, ενώ την ίδια στιγμή επιδεινώνονται οι συνθήκες εργασίας με υπερεργασία, εντέλλεσθε και μετακινήσεις.

Εκ των πραγμάτων αποδείχθηκε ότι τα υποτιθέμενα κυβερνητικά μέτρα για την προσέλκυση προσωπικού, δεν λειτούργησαν ως αποτελεσματικό κίνητρο, αλλά ως προσπάθεια δημιουργίας άλλοθι για την πολιτική διάλυσης και εμπορευματοποίησης του ΕΣΥ. Παράλληλα συνεχίζεται και η έλλειψη νοσηλευτικού, διοικητικού, τεχνικού και υποστηρικτικού προσωπικού, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των συνθηκών νοσηλείας, τη μείωση των χειρουργικών τραπεζιών και των κλινών ΜΕΘ, και τη συστηματική παραβίαση της εργασιακής νομοθεσίας.

Από την πλευρά μας ζητήσαμε και ζητάμε  αυξήσεις αποδοχών , μαζικές προσλήψεις, μονιμοποίηση  των συμβασιούχων  και βελτίωση των συνθηκών εργασίας. Αυτός είναι ο μοναδικός αποτελεσματικός τρόπος για να ανασχεθεί το κύμα αποχωρήσεων,  να υπάρξει ενίσχυση με προσωπικό και βελτίωση της κατάστασης των δομών του ΕΣΥ. Με αυτό το πλαίσιο και με αιτήματα για στήριξη του δημόσιου συστήματος υγείας ενάντια στην κυβερνητική πολιτική εμπορευματοποίησης, και συρρίκνωσης του ΕΣΥ, αποφασίζουμε να συνεχίσουμε τις κινητοποιήσεις και να προχωρήσουμε σε παράσταση διαμαρτυρίας στην 7η ΥΠΕ στο Ηράκλειο την Πέμπτη 6/2/25 στις 12.30 μμ.

Καλούμε όλα τα σωματεία και τους εργαζομένους να ανταποκριθούν στο κάλεσμα για να στείλουμε ακόμα ένα δυνατό μήνυμα προς την κυβέρνηση.

ΔΣ Σωματείου Εργαζομένων ΠΑΓΝΗ

ΔΣ Ένωσης Εργαζομένων Βενιζελείου

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου Αγ. Νικολάου

ΔΣ Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Ρεθύμνου

ΔΣ Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου – Κ.Υ. Ιεράπετρας

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων Πρωτοβάθμιας Υγείας Κρήτης

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου ΚΥ Σητείας

ΔΣ Συλλόγου Νοσηλευτών ΕΣΥ ν. Λασιθίου

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου ΚΥ Νεάπολης

ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΛΑΣΙΘΙΟΥ

ΣΤΗΡΙΞΗ ΣΤΟ Δ.Σ. ΤΗΣ ΕΛΜΕ ΛΑΣΙΘΙΟΥ

Το Δ.Σ. της ΕΝΙΛ με ομόφωνη απόφασή του, στηρίζει ανεπιφύλακτα το δημοκρατικά και νόμιμα εκλεγμένο διοικητικό συμβούλιο της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Λασιθίου, το οποίο είναι πλήρως αναγνωρισμένο από την ομοσπονδία των εκπαιδευτικών (ΟΛΜΕ). Με την στήριξη αυτή, εκφράζουμε και την έντονη αντίθεσή μας σε οποιαδήποτε προσπάθεια παρέμβασης στην εσωτερική αυτονομία των πρωτοβάθμιων συνδικαλιστικών ενώσεων, στην παρεμπόδιση της δράση τους, όπως στην δυνατότητα ενημέρωσης των εργαζομένων για αυτήν.

Η συλλογική συνδικαλιστική ελευθερία προστατεύεται από το Ελληνικό Σύνταγμα,  από όλες τις διεθνείς συμβάσεις και σύμφωνα εργασίας, όπως και από την Οικουμενική Διακήρυξη των δικαιωμάτων του ανθρώπου του ΟΗΕ

Άγιος Νικόλαος 30 Ιανουαρίου 2025

Εκ του Δ.Σ. της Ένωσης

Καραταράκης Κώστας (πρόεδρος)

Αλεξανδρόπουλος Αργύρης (γραμματέας).