Κοινό Δελτίο Τύπου Σωματείων Εργαζομένων Νοσοκομείων, ΠΦΥ, ΕΚΑΒ και Ενώσεων Γιατρών ΕΣΥ Κρήτης

ΚΟΙΝΗ ΠΑΓΚΡΗΤΙΑ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΗΜΕΡΑ ΔΡΑΣΗΣ – 27 ΝΟΕΜΒΡΗ 2025
Σύνθημα: «Η ΥΓΕΙΑ ΕΙΝΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΑΓΑΘΟ – ΟΧΙ ΕΜΠΟΡΕΥΜΑ»

Στις 31 Οκτωβρίου 2025 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη σύσκεψη των σωματείων εργαζομένων των νοσοκομείων, της ΠΦΥ, του ΕΚΑΒ και των ενώσεων γιατρών του ΕΣΥ Κρήτης.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν τα σοβαρά προβλήματα που προκύπτουν από τη διαχρονική πολιτική υποχρηματοδότησης, υποστελέχωσης και εμπορευματοποίησης της δημόσιας υγείας σε όλους τους νομούς του νησιού.
Συμφωνήθηκαν κοινές δράσεις, όπως είχαν ήδη προταθεί μέσα από τις συλλογικές διαδικασίες των σωματείων.


Η κυβέρνηση επιχειρεί να διαμορφώσει έναν νέο υγειονομικό χάρτη, που περιλαμβάνει:
* Συγχωνεύσεις νοσοκομείων και κλινικών.
* Περιορισμό δημόσιων και δωρεάν υπηρεσιών
* Μειώσεις προσωπικού.
* Δημιουργία “ευέλικτων” και “οικονομικώς αποδοτικών” μονάδων υγείας.
Η «εναρμόνιση με τους δημοσιονομικούς στόχους» σημαίνει στην πράξη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης, λιγότερες δωρεάν παροχές και χαμηλότερη ποιότητα στις υπηρεσίες υγείας.
Στόχος είναι τα νοσοκομεία να γίνουν αυτοχρηματοδοτούμενες μονάδες, με έσοδα που θα προέρχονται από την οικονομική “αφαίμαξη” των ασθενών.
Παράλληλα, οι ιδιώτες και οι ασφαλιστικές εταιρείες θα εντάσσονται στα δημόσια νοσοκομεία, εκμεταλλευόμενοι τις δημόσιες υποδομές και τα χρήματα των πολιτών, ενώ η κρατική χρηματοδότηση θα μειώνεται συνεχώς και θα κατευθύνεται για άλλους σκοπούς 
Δεν θα το επιτρέψουμε!


Η πολιτική αυτή έχει οδηγήσει τα νοσοκομεία και τα Κέντρα Υγείας σε διάλυση, την ψυχική υγεία σε περιθωριοποίηση και την υγεία του λαού σε συνεχή υπονόμευση.


Η ευθύνη είναι σαφής: η πολιτική που υπηρετεί το κέρδος.
Αυτή η πολιτική θεωρεί «κόστος» ακόμα και τα πιο στοιχειώδη μέτρα πρόληψης και προστασίας της υγείας.
Αντί να σκύψουν πάνω στα προβλήματα, το Υπουργείο Υγείας, οι Διοικήσεις των ΥΠΕ και των νοσοκομείων στοχοποιούν τους εργαζόμενους και τους εκπροσώπους τους, επειδή αναδεικνύουν ελλείψεις και διεκδικούν λύσεις.
Το σύνθημά μας «Η Υγεία είναι Κοινωνικό Αγαθό – Όχι Εμπόρευμα»
Κλιμάκωση των αγωνιστικών δράσεων
Τα σωματεία εργαζομένων των νοσοκομείων, της ΠΦΥ, του ΕΚΑΒ και οι Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ Κρήτης, μέσα από τις παγκρήτιες συσκέψεις της 18/9 και 31/10, αποφασίσαμε την κλιμάκωση του αγώνα μας με τα εξής βήματα:


– Συμμετοχή στις κλαδικές απεργίες ΠΟΕΔΗΝ (6 Νοέμβρη) και ΟΕΝΓΕ (6 & 7 Νοέμβρη)
– Κοινή συνέντευξη Τύπου των σωματείων
– Κοινή Παγκρήτια Αγωνιστική Ημέρα Δράσης στις 27 Νοέμβρη 2025,
σε συνεργασία με άλλα σωματεία, κοινωνικούς φορείς και επιτροπές αγώνα.
Θα αξιοποιηθούν ποικίλες μορφές δράσης: συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συλλαλητήρια, συναυλίες και άλλα δρώμενα.
– Συσκέψεις φορέων για την προετοιμασία και τη μαζική συμμετοχή στις κινητοποιήσεις.
Όλοι και όλες μαζί, για Δημόσια και Δωρεάν Υγεία για όλο τον λαό!


◦ ✓ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΑΓΝΗ
◦ ✓ ΕΝΩΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΒΕΝΙΖΕΛΕΙΟΥ ΝΟΣΚΟΜΕΙΟΥ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΓΕΝΙΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ (ΓΝΑΝ)
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΣΗΤΕΙΑΣ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ-ΚΥ ΝΕΑΠΟΛΗΣ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟY ΡΕΘΥΜΝΟΥ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΘΕΡΑΠΕΥΤΗΡΙΟΥ ΨΥΧΙΚΩΝ ΠΑΘΗΣΕΩΝ ΧΑΝΙΩΝ
◦ ✓ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
◦ ✓ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΡΕΘΥΜΝΟΥ
◦ ✓ ΕΝΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ EΣΥ Ν. ΛΑΣΙΘΙΟΥ
◦ ✓ ENΩΣΗ ΓΙΑΤΡΩΝ ΕΣΥ Ν. ΧΑΝΙΩΝ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ 7ΗΣ ΥΠΕ
◦ ✓ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΚΑΒ ΧΑΝΙΩΝ
◦ ✓ ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΚΑΒ 4ΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

Στην πρώτη γραμμή του αγώνα για αποκλειστικά δημόσια δωρεάν υγεία τα Σωματεία υγειονομικών στην Κρήτη (αναδημοσίευση 902.gr)

Tα υγειονομικά σωματεία σε όλη την Κρήτη βρίσκονται σε αγωνιστικούς ρυθμούς, εν όψει της 48ωρης απεργίας στις 6 και 7 Νοέμβρη.

Με κάθε τρόπο προετοιμάζονται οι μεγάλες απεργιακές μάχες, ενώ παράλληλα οργανώνονται και οι υπόλοιποι αγωνιστικοί σταθμοί του επόμενου διαστήματος σε τοπικό επίπεδο, καθώς η πανυγειονομική απεργία είναι η απαρχή των κινητοποιήσεων.

Σε αυτό το πνεύμα τα σωματεία εργαζομένων νοσοκομείων, ΠΦΥ, ΕΚΑΒ και οι Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ Κρήτης, στην παγκρήτια σύσκεψη, που πραγματοποίησαν στις 18/9 και 31/10, αποφάσισαν μεταξύ άλλων τις εξής αγωνιστικές παρεμβάσεις:

Συμμετοχή στις κλαδικές απεργίες των εργαζομένων στα δημόσια νοσοκομεία (6 Νοέμβρη) και ΟΕΝΓΕ (6 και 7 Νοέμβρη) με συγκεντρώσεις στις πύλες των νοσοκομείων και κλιμάκωση με κοινή ημέρα δράσης στις 27 Νοέμβρη των σωματείων υγείας Κρήτης σε συνεργασία με άλλα σωματεία, κοινωνικούς φορείς και επιτροπές αγώνα, αξιοποιώντας διάφορες μορφές (συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, συλλαλητήρια, συναυλίες, κ.ά. δρώμενα).

Συνδικαλιστές από τις Ενώσεις Γιατρών ΕΣΥ στην Κρήτη μεταφέρουν το αγωνιστικό κλίμα και τα μεγάλα προβλήματα σε όλη την κλίμακα των υγειονομικών μονάδων του νησιού:

Η Πέλα Νεονάκη, πρόεδρος Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ρεθύμνου, σημειώνει:

«Η πραγματικότητα στο Νοσοκομείο και την ΠΦΥ στο Ρέθυμνο είναι δυσβάσταχτη για το ιατρικό, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό που εργάζεται σε μόνιμη εντατικοποίηση, με εκατοντάδες χρωστούμενα ρεπό και άδειες. Το Νοσοκομείο λειτουργεί με μειωμένο κατά πάνω από 30% προσωπικό (βάσει του απαρχαιωμένου οργανισμού του 2012), ενώ οι ανάγκες διαρκώς αυξάνονται. Προσφάτως μάλιστα το Υπουργείο Υγείας επέλεξε να χαρίσει 109 ασθενείς-«πελάτες» από τη λίστα αναμονής των χειρουργείων ως «δώρο» στις Ιδιωτικές Κλινικές της Κρήτης, όπου θα χειρουργηθούν με χρήματα του ταμείου Ανάκαμψης. Ενώ όσοι ασθενείς αρνήθηκαν και επιμένουν να τους χειρουργήσει ο γιατρός που τους παρακολουθεί στο δημόσιο νοσοκομείο, εκβιαστικά διαγράφονται από την λίστα αναμονής, κλείνουν εκ νέου ραντεβού και μπαίνουν στο τέλος της λίστας. Ούτε λόγος να ενισχύσει τη χειρουργική κλινική με το απαιτούμενο μόνιμο προσωπικό για να ανοίξουν οι δύο από τις τρεις χειρουργικές αίθουσες που παραμένουν κλειστές και να μειωθεί η αναμονή των χειρουργείων. Αυτή τη μίζερη κανονικότητα δεν την αποδεχόμαστε. Δεν αποδεχόμαστε να γίνουμε έμποροι της Υγείας (σαν τον ανεκδιήγητο Υπουργό-Έμπορο Υγείας) και να βλέπουμε τους ασθενείς μας ως πελάτες για να αυξήσουμε το εισόδημά μας, ενώ οι μισθοί μας παραμένουν καθηλωμένοι 15 χρόνια. Δεν αποδεχόμαστε τα Νοσοκομεία/Επιχειρήσεις-αυτοχρηματοδοτούμενες μονάδες που θα λειτουργούν με εκ νέου επιβάρυνση των ασθενών, που με φόρους και ασφαλιστικές εισφορές τα έχουν ήδη χρυσοπληρώσει, και θα κρίνονται βάσει της «πληρότητας και αποδοτικότητάς» τους για να προχωρούν οι συγχωνεύσεις ή η κατάργησή τους.

Οι κινητοποιήσεις των Υγειονομικών σε όλη τη χώρα, παρά τα μέτρα καταστολής και την προσπάθεια φίμωσής τους, δυναμώνουν και κλιμακώνονται. Δεν κάνουμε ούτε βήμα πίσω».

Ο Κώστας Καραταράκης, πρόεδρος της Ένωση Γιατρών ΕΣΥ Ν. Λασιθίου, τονίζει:

«Η κατάσταση της δημόσιας υγείας στο Λασίθι βρίσκεται σε οριακό σημείο, με κύρια χαρακτηριστικά την υποστελέχωση, την εντατικοποίηση της εργασίας των υγειονομικών και την προώθηση της ιδιωτικοποίησης. Από τα τρία νοσοκομεία του νομού, τα δύο (Ιεράπετρα και Σητεία) λειτουργούν για το μεγαλύτερο μέρος του μήνα σε επίπεδο Κέντρου Υγείας, ενώ και η κατάσταση στο λεγόμενο «κεντρικό νοσοκομείο» δεν είναι καλύτερη. Οι ελλείψεις σε βασικές ειδικότητες (αναισθησιολόγοι, ακτινολόγοι, χειρουργοί, γαστρεντερολόγος κ.ά.) καθιστούν τις εφημερίες επισφαλείς και δυσχερείς, με αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των ασθενών. Την ίδια ώρα επανέρχονται σενάρια συγχώνευσης κλινικών, κατάργησης δομών και μετακινήσεων προσωπικού, τα οποία, σε συνδυασμό με το κακό οδικό δίκτυο και τη γεωγραφία της περιοχής, απειλούν να οδηγήσουν τις υπηρεσίες σε λειτουργική κατάρρευση. Αντίστοιχα, στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας η πρόσβαση των πολιτών -ιδίως στις απομακρυσμένες περιοχές- είναι εξαιρετικά περιορισμένη. Δεν υπάρχει ψυχιατρική κλινική, ούτε παιδοψυχιατρική κάλυψη ή δημόσιο Κέντρο Αποκατάστασης, ενώ και οι υπηρεσίες απεξάρτησης λειτουργούν οριακά. Η ΕΝΙΛ συμμετέχει στην κλαδική απεργία που έχουν προκηρύξει η ΟΕΝΓΕ και η ΠΟΕΔΗΝ στις 6 και 7 Νοεμβρίου και θα είναι παρούσα σε όλες τις επόμενες κινητοποιήσεις, με στόχο μια δημόσια, δωρεάν και υψηλού επιπέδου υγεία, αντάξια των επιστημονικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων της εποχής μας».

Η Ράνια Μπέτση, γραμματέας της Ένωσης Γιατρών ΕΣΥ Ν. Ηρακλείου, αναφέρει: «Καλούμε τους γιατρούς των δημόσιων δομών υγείας της Κρήτης να συμμετέχουν μαζικά στη 48ωρη απεργία της ΟΕΝΓΕ στις 6 και 7 Νοέμβρη. Είναι επιβεβλημένο να καταδικάσουμε με τη συμμετοχή μας τη διαχρονική πολιτική κρατικής υποχρηματοδότησης και εμπορευματοποίησης της υγείας, την οποία έχει απογειώσει η σημερινή κυβέρνηση.

Απέναντι σε αυτή την πολιτική, που αντιμετωπίζει την υγεία ως εμπόρευμα και τους ασθενείς ως πελάτες, οφείλουμε να ορθώσουμε το ανάστημά μας. Να διεκδικήσουμε αύξηση χρηματοδότησης της υγείας αποκλειστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό, πλήρη στελέχωση των νοσοκομείων και της ΠΦΥ με μόνιμο προσωπικό πλήρους αποκλειστικής απασχόλησης, μονιμοποίηση των συμβασιούχων, ανθρώπινα ωράρια, ένταξη στα ΒΑΕ, αυξήσεις μισθών, κατάργηση πληρωμών των ασθενών για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη. Να εναντιωθούμε στις συγχωνεύσεις και στην ιδιωτικοοικονομική λειτουργία των δημόσιων νοσοκομείων.

Να παλέψουμε για ένα ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν σύστημα υγείας, που να ικανοποιεί καθολικά τις ανάγκες, αξιοποιώντας πλήρως τις επιστημονικές εξελίξεις».

Κοινή ανακοίνωση για τον αποκλεισμό του Νομού Λασιθίου από τον χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης

Κάλεσμα σε συμμετοχή στην πανεργατική απεργία 1η Οκτωβρίου

Στο Λασίθι από κοινού το Εργατικό Κέντρο Λασιθίου και το Νομαρχιακό Τμήμα της ΑΔΕΔΥ Λασιθίου καλούν σε συμμετοχή στην ΑΠΕΡΓΙΑ και συμμετοχή στα ΣΥΛΑΛΛΗΤΗΡΙΑ-ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ που θα πραγματοποιηθούν την ημέρα της απεργίας στις πλατείες των πόλεων του Λασιθίου (Άγιος Νικόλαος, Ιεράπετρα, Σητεία) στις 10:30π.μ.

Από την Εκτελεστική Γραμματεία του Ν.Τ. ΑΔΕΔΥ Λασιθίου.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων Γ.Ν.-Κ.Υ. Σητείας καλεί τους εργαζόμενους σε Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου στις 12:00.

Ο Σύλλογος Εργαζομένων Γ.Ν.-Κ.Υ. Σητείας στο πλαίσιο της συμμετοχής του στην 24ωρη Πανελλαδική Απεργία που έχει προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ την Πέμπτη 28/8/25, με αφορμή την εισαγωγή για ψήφιση στην Ολομέλεια της Βουλής του νομοσχεδίου για το νέο αντεργατικό Πειθαρχικό Δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων, διοργανώνει και καλεί τους εργαζόμενους σε Συγκέντρωση Διαμαρτυρίας στην κεντρική είσοδο του Νοσοκομείου στις 12:00.

Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Εσωτερικών για την Αναμόρφωση του Πειθαρχικού Δικαίου των δημόσιων υπαλλήλων αποτελεί ξεκάθαρα ένα αυταρχικό και αντεργατικό πλαίσιο, που δεν αποσκοπεί στην «εξυγίανση» της Δημόσιας Διοίκησης, αλλά στην ενίσχυση του φόβου και της τρομοκρατίας στους χώρους εργασίας καθώς:

Ποινικοποιεί τη συνδικαλιστική, κοινωνική και πολιτική δράση.
Απειλεί με αργίες, απολύσεις και εξοντωτικά πρόστιμα
Μετατρέπει την άρνηση συμμετοχής στην διαδικασία αξιολόγησης σε ιδιώνυμο πειθαρχικό αδίκημα
Προστίθενται νέα αδικήματα για τα οποία μπορεί να επιβληθεί η ποινή της οριστικής παύσης-απόλυσης και διατηρείται η «ανάξια» ή «αναξιοπρεπής» συμπεριφορά εντός ή εκτός υπηρεσίας και η «παράβαση υποχρέωσης εχεμύθειας» ως λόγοι οριστικής παύσης-απόλυσης.
Καταργεί τη συμμετοχή των αιρετών εκπροσώπων των εργαζομένων στα Πειθαρχικά Συμβούλια και παράλληλα καταργείται η δυνατότητα άσκησης ένστασης κατά των αποφάσεων των Πειθαρχικών Συμβουλίων.
Η κυβέρνηση δεν στοχεύει στους «επίορκους», αλλά σε όσους υψώνουν φωνή, διεκδικούν και αγωνίζονται. Δεν είναι τυχαίο ότι την ώρα που επιχειρεί να φιμώσει τους εργαζόμενους με το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο προχωρά σε ΚΥΑ, που επιτρέπει στους ιδιώτες γιατρούς να δραστηριοποιούνται μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία. Από τη μία προσπαθεί να καταργήσει τα δικαιώματα και τη φωνή των εργαζομένων και από την άλλη δίνει τη χαριστική βολή στο ΕΣΥ, μετατρέποντας τους ασθενείς σε πελάτες, καλώντας τους να πληρώσουν υπηρεσίες που θα έπρεπε να είναι δημόσιες και δωρεάν μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία.

Δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι δε θα επιτρέψουμε τη φίμωση των εργαζομένων και την ποινικοποίηση της συνδικαλιστικής δράσης. Το απεργιακό και συνδικαλιστικό δικαίωμα είναι κεκτημένο και αδιαπραγμάτευτο.

Διεκδικούμε:

Άμεση απόσυρση του νομοσχεδίου.

Ελεύθερη και ανεμπόδιστη συνδικαλιστική δράση.

Δημόσιες και Δωρεάν Υπηρεσίες Υγείας μέσα στα Δημόσια Νοσοκομεία.

Εκ του Δ.Σ.

(Αναδημοσίευση style100fm.gr)

Η κατάσταση στο Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου εξακολουθεί να είναι δύσκολη – ανακοίνωση από το ΔΣ του Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ

Η κατάσταση στο Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου εξακολουθεί να είναι δύσκολη . Λόγω της έλλειψης ιατρών, ενώ το νοσοκομείο Αγ. Νικολάου εφημερεύει όλες τις ημέρες,   κάθε μήνα  υπάρχουν 7 – 8  κενες εφημερίες   στο καρδιολογικό, 7-8  στο χειρουργικό, 15 στο ακτινολογικό, 7-8 στο αναισθησιολογικό (που από τον επόμενο μήνα θα γίνουν 15) καθώς επίσης πολλά κενά σε άλλες ειδικότητες (ΩΡΛ, ουρολογικό, δερματολογικό, οφθαλμολογικό, γαστρεντερολογικό, ογκολογικό,  κλπ).

Λόγω των κενών στα προγράμματα εφημεριών η  χειρουργική κλινική κλείνει από τις 22/7 ως τις 31/7 (δεν θα νοσηλεύει περιστατικά, δεν θα γίνονται εισαγωγές), ενώ η καρδιολογική κλινική έκλεισε  από τις 11/7 ως τις 16/7 και το διήμερο 21-22/7.

Η Μονάδα Εντατικής Θεραπείας λόγω έλλειψης ιατρών έχει μειώσει τις κλίνες από 6 σε 4 από τον Απρίλιο του 2024 . Σοβαρά προβλήματα υπάρχουν και στο Τμήμα Επειγόντων όπου οι εφημερίες του μήνα καλύπτονται με βοήθεια με μετακινήσεις ιατρών από άλλα νοσοκομεία και από άλλες δομές υγείας. Το νοσοκομείο δεν διαθέτει νευρολόγο, ενώ από τον Ιούνιο δεν διαθέτει ούτε γαστρεντερολόγο.

Εκτός βέβαια από την ιατρική υπηρεσία, σοβαρή υποστελέχωση και μεγάλα κενά υπάρχουν και στις άλλες υπηρεσίες του νοσοκομείου Αγ. Νικολάου (νοσηλευτική, διοικητική, τεχνική, εστίαση, πλυντήρια, φύλαξη, καθαριότητα και υποστηρικτές υπηρεσίες), κενά που καλύπτονται με τη στέρηση των εργασιακών δικαιωμάτων του προσωπικού, που δεν μπορούν να παίρνουν τις κανονικές άδειες και τα ρεπό που δικαιούνται, με αποτέλεσμα σε κάθε εργαζόμενο να οφείλονται περισσότερες από 95 ημέρες άδειας και ρεπό από προηγούμενα έτη.

Ο  συνολικός αριθμός υπηρετούντων εργαζομένων του νοσοκομείου από τον Ιούλιο του 2023 μέχρι σήμερα έχει μειωθεί κατά 25 περίπου εργαζόμενους .Τα τελευταία τρία  χρόνια δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας επικουρικός εργαζόμενος.

Επίσης,  η εφαρμογή του νόμου για τις αλλαγές στις δομές  ψυχικής υγείας  δημιούργησε νέα προβλήματα στις δομές ψυχικής υγείας της περιοχής μας λόγω των μετακινήσεων προσωπικού σε άλλες δομές.

Ακόμη,  από τον Οκτώβριο του 2024 το νοσοκομείο δεν έχει Διοικητικό Συμβούλιο αφού εκκρεμεί ο διορισμός ΔΣ των διασυνδεόμενων νοσοκομείων ν. Λασιθίου από το Υπουργείο Υγείας.

Προφανώς για τις  αποχωρήσεις γιατρών και προσωπικού και τις άγονες προκηρύξεις θεσεων ευθύνονται η υποαμοιβή, η υποχρηματοδότηση, ο περιορισμένος αριθμός προσλήψεων και οι  άσχημες συνθήκες εργασίας.

Ο κόσμος της περιοχής μας έχει δείξει έμπρακτα τη στήριξη του στο νοσοκομείο και τη διαμαρτυρία του για την άσχημη κατάσταση με τις μεγάλες κινητοποιήσεις στις 14 Δεκεμβρίου στην πλατεία Αγίου Νικολάου, στις μεγάλες συγκεντρώσεις σε Ιεράπετρα και σε Σητεία το Φλεβάρη και το Σεπτέμβρη του 2023 και στις 28 Μαρτίου στο Σεληνάρι με συμπολίτες από όλο το νομό Λασιθίου.

Πριν από ένα χρόνο υπήρξε μονοθεματική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Αγ. Νικολάου για το θέμα της υγείας και του Νοσοκομείου, ενώ λίγους μήνες μετά ακολούθησε συνάντηση αντιπροσωπίας του δήμου και των εργαζομένων με τον Υπουργό Υγείας. Οι όποιες  παρεμβάσεις έγιναν από  τότε (ένταξη του νοσοκομείο στην Α άγονη ζώνη με αύξηση του σχετικού επιδόματος και αλλαγή της νομοθεσίας για το χρόνο παραμονής ιατρών στις άγονες περιοχές, προκηρύξεις ιατρικών θέσεων) δεν λειτούργησαν αποτελεσματικά, αφού οι περισσότερες ιατρικές θέσεις που προκηρύχτηκαν έμειναν κενές και καλύφθηκε ένα πολύ μικρό μέρος από τα κενά. Παράλληλα ενεργοποιήθηκε ο θεσμός της δυνατότητας ιατρών ΕΣΥ να έχουν και ιδιωτικό έργο, κάτι που συντέλεσε στην αποδυνάμωση του νοσοκομείου Αγ. Νικολάου και της δημόσιας δωρεάν υγείας συνολικά.

Δεν πρέπει να τρέφουμε αυταπάτες. Κανένα νοσοκομείο δεν μπορεί να σωθεί μόνο του. Μοναδική λύση για τη σωτηρία των νοσοκομείων του νομού Λασιθίου είναι η ανατροπή της πολιτικής που εφαρμόζεται και η ενεργή συμμετοχή και στάση των πολιτών στην κατεύθυνση αυτή. Χρειάζεται δραστική αύξηση αποδοχών, βελτίωση των συνθηκών εργασίας και μαζικές προκηρύξεις θέσεων για να σταματήσει η συνεχής αποδυνάμωση των νοσοκομείων και για να μπορούν οι πολίτες να λαμβάνουν πλήρεις και ασφαλείς υπηρεσίες υγείας χωρίς να βάζουν ξανά το χέρι στην τσέπη, αφού ήδη έχουν πληρώσει ασφαλιστικές εισφορές και φορολογία.

Για αυτό το λόγο χρειαζόμαστε την ενεργή συμπαράσταση και συμμετοχή από όλους στον αγώνα για τη στήριξη της δημόσιας δωρεάν υγείας και του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου.

Τα αιτήματα μας είναι:

• Δραστική βελτίωση των μισθολογικών και εργασιακών συνθηκών των εργαζομένων στο ΕΣΥ, αυξήσεις και  επαναφορά 13 ου και 14ου μισθού, σεβασμό στα εργασιακά δικαιώματα και την προσωπικότητα των εργαζομένων, ώστε να εξασφαλισθούν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας για τους υγειονομικούς, να αντιστραφεί το κύμα παραιτήσεων και να δημιουργηθεί κλίμα προσέλκυσης νέων ιατρών και εργαζομένων στο ΕΣΥ.

• Όχι στα μπαλώματα με μετακινήσεις (μεταξύ τμημάτων και μονάδων υγείας), και με προσλήψεις  ιδιωτών γιατρών με μπλοκάκι κοκ.

• Πλήρη στελέχωση όλων των δημόσιων νοσοκομείων και του Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου με το αναγκαίο μόνιμο προσωπικό πλήρους αποκλειστικής απασχόλησης. Απορρίπτουμε τους σχεδιασμούς της κυβέρνησης για χρηματοδότηση των νοσοκομείων με βάση την παραγωγή έργου  Συνεχίζουμε και ενισχύουμε την κοινή δράση με όλα τα σωματεία υγείας του νησιού μας σε αυτή την κατεύθυνση

• Μονιμοποίηση όλων των εργαζόμενων με ελαστικές μορφές απασχόλησης χωρίς όρους και προϋποθέσεις – Καμιά απόλυση συμβασιούχων στην υγεία

• Προστασία και ενδυνάμωση του δημοσίου και δωρεάν χαρακτήρα του ΕΣΥ, καμία πληρωμή από τους ασθενείς

ΔΣ Συλλόγου Εργαζομένων ΓΝΑΝ

Ανακοίνωση Δ.Σ. της ΕΝΙΛ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

Πληροφορηθήκαμε τον θάνατο της αγαπημένης μητέρας του Προέδρου του Συλλόγου Εργαζομένων του Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου, Γιώργου Μανουσάκη.

Το Δ.Σ. της ΕΝΙΛ εκφράζει τα ειλικρινή του συλλυπητήρια στον ίδιο και στην οικογένειά του για την απώλεια αυτή.

Ευχόμαστε κουράγιο και δύναμη σε αυτές τις δύσκολες στιγμές.

Άγιος Νικόλαος, 14 Ιουλίου 2025

Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ένωσης:

Καραταράκης Κώστας, πρόεδρος

Αλεξανδρόπουλος Αργύρης, γραμματέας

Αναγκαία η άμεση αναπλήρωση της θέσης Γαστρεντερολόγου στο Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου

Η λήξη της σχεδόν οκταετούς θητείας του μοναδικού Γαστρεντερολόγου στο Γενικό Νοσοκομείο Αγίου Νικολάου αφήνει ένα δυσαναπλήρωτο κενό. Η προσφορά του ιατρού κ. Ν. Χρύσανθου, τόσο σε κλινικό όσο και σε οργανωτικό επίπεδο, υπήρξε καταλυτική για τη δημιουργία και λειτουργία του Γαστρεντερολογικού Τμήματος και της Μονάδας Ενδοσκοπήσεων – δομές που έως το 2017 ήταν παντελώς ανύπαρκτες στο Νομό Λασιθίου.

Με επιμονή, τεκμηριωμένες παρεμβάσεις, εξεύρεση πόρων και διαρκή υποστήριξη των κλινικών του Νοσοκομείου, ο εν λόγω ιατρός θεμελίωσε ένα πλήρως λειτουργικό Τμήμα, που εξυπηρέτησε περισσότερους από 12.000 ασθενείς στα εξωτερικά ιατρεία και πραγματοποίησε πάνω από 7.250 ενδοσκοπικές πράξεις, συχνά σωτήριες για τη ζωή των ασθενών.
Η απουσία Γαστρεντερολόγου από το Νοσοκομείο θα οδηγήσει, αναπόφευκτα, σε εκτεταμένες διακομιδές, καθυστερήσεις στην διάγνωση και θεραπεία, και επιβάρυνση των λοιπών τμημάτων, ιδίως της Παθολογικής Κλινικής. Η επένδυση στην πρόληψη και έγκαιρη αντιμετώπιση των παθήσεων του πεπτικού αποτελεί στοιχειώδη όρο εύρυθμης λειτουργίας ενός σύγχρονου νοσοκομείου.
Η Πολιτεία και οι διοικήσεις οφείλουν, άμεσα και χωρίς καθυστέρηση, να προβούν σε προκήρυξη και άμεση κάλυψη της θέσης του Γαστρεντερολόγου, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια της λειτουργίας του Τμήματος και να μην ακυρωθεί μια πολυετής και υποδειγματική προσπάθεια που πραγματοποιήθηκε υπό αντίξοες συνθήκες.
Η αναπλήρωση της θέσης αυτής δεν αποτελεί απλώς διαχειριστική ανάγκη, αλλά πράξη ευθύνης απέναντι στους πολίτες του Νομού Λασιθίου.


Άγιος Νικόλαος 20 Ιουνίου 2025
Εκ του Δ.Σ. της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου
Καραταράκης Κώστας, Πρόεδρος
Αλεξανδρόπουλος Αργύρης, Γραμματέας

Η μνήμη των θεσμών και η βιολογία της δημόσιας διοίκησης

Στη συζήτηση περί κατάργησης της μονιμότητας στο Δημόσιο, συχνά παραβλέπεται ένας παράγοντας που δεν καταγράφεται σε πίνακες κόστους- οφέλους: η θεσμική μνήμη. Πρόκειται για τη συλλογική εμπειρία, την επαγγελματική κουλτούρα και την άτυπη γνώση που ενσαρκώνεται σε έναν οργανισμό με σταθερό και έμπειρο προσωπικό. Αυτή η θεσμική μνήμη δεν κωδικοποιείται εύκολα, αλλά μεταδίδεται με τρόπο ζωντανό και βιωματικό – ακριβώς όπως συμβαίνει με την κουλτούρα σε μια ανθρώπινη κοινότητα.
Αν αναζητήσουμε αναλογίες στη βιολογία, η θεσμική μνήμη μοιάζει περισσότερο με τη λαμαρκική παρά με τη δαρβινική αντίληψη της εξέλιξης. Ο Λαμάρκ υποστήριζε ότι οι οργανισμοί μεταβιβάζουν στους απογόνους τους χαρακτηριστικά που αποκτούν κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Με ανάλογο τρόπο, οι θεσμοί -όπως ένα νοσοκομείο, ένα σχολείο ή μια υπηρεσία- μεταβιβάζουν άτυπα «επίκτητα» χαρακτηριστικά: τρόπους εργασίας, αντανακλαστικά, δεξιότητες και επαγγελματική ηθική.

Σε αντίθεση με έναν οργανισμό που βασίζεται σε τυπικά εγχειρίδια ή σε ένα θεσμικό «DNA», οι θεσμοί που λειτουργούν με μονιμότητα, διατηρούν και μεταδίδουν λειτουργική γνώση. Οι δημόσιες υπηρεσίες που βασίζονται σε διαρκώς εναλλασσόμενο προσωπικό χάνουν αυτή την οργανική συνέχεια, με αποτέλεσμα να «ξαναμαθαίνουν» κάθε φορά τη λειτουργία τους, από το μηδέν.

Ο βιολόγος Richard Lewontin (1929–2021), γνωστός για την κριτική του στον γενετικό ντετερμινισμό, θα αναγνώριζε εύκολα σε αυτή την έννοια της θεσμικής μνήμης μια αλληλεπίδραση οργανισμού–περιβάλλοντος. Όπως έγραφε, οι οργανισμοί δεν είναι απλά προϊόντα του γενετικού τους υλικού, αλλά προκύπτουν από τη συνεχή αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους. Το ίδιο ισχύει και για τους θεσμούς: δεν «λειτουργούν» από μόνοι τους, αλλά συγκροτούνται από την πράξη των ανθρώπων που τους κατοικούν και τους υπηρετούν.

Η απώλεια της θεσμικής μνήμης -δηλαδή η αποδιάρθρωση της μονιμότητας- δεν σημαίνει φρεσκάδα ή καινοτομία. Σημαίνει αποκοπή από τη συνέχεια και τη συλλογική μάθηση. Σημαίνει έναν θεσμό που κάθε φορά ξαναγεννιέται σαν λωτοφάγος: χωρίς παρελθόν, και άρα χωρίς βάθος.

Συμπεράσματα

Η μονιμότητα δεν είναι απλώς εγγύηση ατομικής ασφάλειας. Είναι μηχανισμός κοινωνικής μάθησης. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο ένας θεσμός μεταβιβάζει -όχι με αποφάσεις και εγκυκλίους, αλλά με παράδειγμα και πράξη- την ιστορικότητά του και την ικανότητά του να εξελίσσεται με συνέχεια.

Η κατάργησή της ισοδυναμεί με θεσμική αμνησία. Και σε μια κοινωνία με ιστορικές πληγές και νέες κρίσεις, η απώλεια της μνήμης δεν είναι πρόοδος. Είναι κίνδυνος.

Ενδεικτικά:

• Richard Lewontin, The Triple Helix: Gene, Organism, and Environment, Harvard University Press, 2000.

• OECD (2023). Public Employment and Management 2023. https://www.oecd.org/publications/public-employment-and-management-2023-a8f17605-en.html

• ILOSTAT (2023). Who powers the publicsector? https://ilostat.ilo.org/blog/who-powers-the-public-sector

• ILO (2024). World Employment and Social Outlook – Trends 2024. https://www.ilo.org/global/research/global-reports/weso/trends2024

Καραταράκης Κώστας, παθολόγος, πρόεδρος Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου, μέλος Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου

Άγιος Νικόλαος, 26 Μαΐου 2025

Το άρθρο δημοσιεύτηκε στο σημερινό φύλο της εφημερίδας ΑΝΑΤΟΛΗ

Κοινή ανακοίνωση σχετικά με τη συζήτηση περί άρσης της μονιμότητας στο Δημόσιο

Η μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων αποτελεί θεμελιώδη εγγύηση για την λειτουργία ενός αμερόληπτου και ανεξάρτητου δημόσιου τομέα, απαλλαγμένου από πολιτικές ή πελατειακές πιέσεις.

Καθιερώθηκε με τη συνταγματική αναθεώρηση του 1911, υπό τον Ελευθέριο Βενιζέλο, στα πλαίσια της προσπάθειας αστικού εκσυγχρονισμού της χώρας που ακολούθησε το Κίνημα στο Γουδί (1908). Στόχος, η προστασία των εργαζομένων από αυθαίρετες απολύσεις και η θωράκιση της δημόσιας διοίκησης απέναντι στην κομματική χειραγώγηση.

Η σημερινή προσπάθεια αποδυνάμωσης ή κατάργησής της δεν συνιστά πρόοδο. Αντιθέτως, αποτελεί οπισθοδρόμηση προς την πλήρη επικράτηση ενός  κράτους πελατειακών εξαρτήσεων και κομματικά ελεγχόμενων διορισμών, που υπονομεύουν την θεσμική συνέχεια, την διαφάνεια και την αξιοπιστία της διοίκησης.

Θα πρέπει βέβαια να ξεκαθαριστεί και το εξής: υπάρχει σε μεγάλο τμήμα της κοινωνίας η εικόνα ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν απολύονται ότι και αν κάνουν. Αυτό δεν ισχύει. Υπάρχει πειθαρχικό δίκαιο και όταν κάποιοι εργαζόμενοι παραβαίνουν τα οριζόμενα από το δημοσιοϋπαλληλικό κώδικα με σοβαρά παραπτώματα, ακολουθούνται οι προβλεπόμενες διαδικασίες και απολύονται. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι εντός του 2024 απολύθηκαν 3 μόνιμοι εργαζόμενοι του Νοσοκομείου Αγ. Νικολάου, μετά από σχετικές αποφάσεις του πειθαρχικού συμβουλίου.

Οι προπαγανδιστικές τακτικές μέσω του κοινωνικού αυτοματισμού και η χρήση δημοσκοπήσεων που προβάλλονται μεθοδικά στον ημερήσιο Τύπο και τα ΜΜΕ δεν μπορούν να αποκρύψουν την ουσία:  η αξιοκρατία, η λογοδοσία και η αποτελεσματικότητα στο δημόσιο δεν επιτυγχάνονται με εργασιακή επισφάλεια και άρση της μονιμότητας, αλλά με αντικειμενικά και σταθερά θεσμικά εργαλεία ελέγχου.

Δηλώνουμε την κατηγορηματική μας αντίθεση σε οποιαδήποτε προσπάθεια υπονόμευσης της μονιμότητας, που ισοδυναμεί με πλήρη επικράτηση του κομματικού κράτους  και υπερασπιζόμαστε το Δημόσιο Σύστημα Υγείας ως θεσμό που υπηρετεί το κοινωνικό σύνολο και όχι τα συγκυριακά συμφέροντα κάθε κυβέρνησης.

Τετάρτη 21 Μαΐου 2025

Δ.Σ. Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Λασιθίου 

Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου 

Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου – Κ.Υ.  Σητείας 

Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου – Κ.Υ. Ιεράπετρας 

Δ.Σ. Συλλόγου Εργαζομένων Γενικού Νοσοκομείου – Κ.Υ. Νεάπολης » Διαλυνάκειο»

Δ.Σ. Συλλόγου Νοσηλευτών ΕΣΥ ν. Λασιθίου